Články / Reporty

Splněný ambientní sen v Akropoli

Splněný ambientní sen v Akropoli

Jarda Petřík | Články / Reporty | 31.05.2013

Ambientní legendy člověk nepotkává na každém rohu, natož na každém koncertním pódiu. Obzvlášť když pocházejí ze Států jako třeba Steve Roach, Robert Rich nebo Harold Budd a vystupují, pokud vůbec, tak velmi zřídka. I proto byl sobotní večer v Akropoli svým způsobem výjimečný. A ještě o to výjimečnější, že třetí zmíněný zahrál společně s další důležitou personou, pravda už „jen“ té evropské odnože instrumentálního ambientu – Robinem Guthriem. Což samozřejmě nebyla náhoda – ti dva od konce osmdesátých let až do současnosti vydali několik společných desek a byl to právě zakladatel Cocteau Twins, který prý Harolda Budda přemluvil, aby ve svých sedmdesáti letech ještě nevěšel hudbu na hřebík. Nicméně na koncertech už tuhle dvojici téměř nepotkáte, což dokazuje i fakt, že jejich společné sobotní vystoupení v Paláci Akropolis bylo jediným v celé Evropě (sic!).

Před oběma pány odstartovali večer převážně klavírním poslechovým koncertem Irena a Vojtěch Havlovi, hrající převážně sólově, občas ale také společně, čtyřručně. Místy decentně nevýrazné, jindy zase skvělé (to když Vojtěch rozezněl struny violy da gamba a citlivě doprovázel Ireninu hru na klavír) intro, které skvěle korespondovalo s tím, co čekalo přítomné sedící v hlavním sálu Akropole po krátké pauze až do desáté večerní.

Nejdřív přišel pouze Robin Guthrie (s plnovousem à la Krakonoš), decentně se usmál do sálu, chopil se kytary a spustil své typické, komorní kytarové plochy tvořené postupným nabalováním pomalu odehrávaných akordů, následně externě modulovaných přes počítač. Většina skladeb měla kratší stopáž do pěti minut, přičemž všechny byly striktně oddělené jedna od druhé, což samozřejmě vedlo k opakovanému potlesku publika, který ale (vzhledem k výrazně tiššímu Guthrieově hraní) svou hlasitostí spíše zbytečně vytrhával od soustředěného poslechu. Po slabším úvodu začal jeho minimalistický, instrumentální ambient zvolna gradovat a snad každá další skladba byla ještě lepší než ta předcházející.

Prakticky v tom nejlepším, kdy už radost ze slyšeného hraničila s euforií, přišel na pódium konečně i Harold Budd, zaujal místo v druhém rohu, v podstatě se celý schoval za klavírní křídlo, a začal zlehka, téměř neviditelnými údery do klaviatury doplňovat Guthrieho meditativní svět, aby postupně převzal nadvládu nad Akropolí on sám. Guthrie na pár minut odložil kytaru, napil se ze sklenky červeného vína a po zhruba patnácti minutách se opět zvolna pustil do podkreslování Buddovy hry na klavír. Byla radost sledovat, jak se oba domlouvají jen stěží postřehnutelným pokýváním hlavy a úsměvem, ve kterém se zračila naprostá vzájemná souhra a zároveň respekt k tomu druhému.

Velká škoda, že Akropole neoplývá pohodlnějším posezením, než jsou ony strohé židle. Podobně hloubavé deep ambientní odlety za prostor by si zasloužily alespoň fatboyovskou ležérnost, ve které člověk může lépe zapomenout na okolní svět a uvolnit kromě ducha i svou fyzickou schránku. Hudba Harolda Budda a Robina Guthrieho k tomu v sobotu večer přímo sváděla.

Info

Harold Budd & Robin Guthrie (usa/uk) + Irena a Vojtěch Havlovi
25. 5. 2013, Palác Akropolis, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace