Články

Šš-šš, jede mašinka... (Snowpiercer)

Šš-šš, jede mašinka... (Snowpiercer)

3DDI3 | Články | 29.03.2014

Dystopické sci-fi Snowpiercer představuje další z neveselých budoucností, kdy si lidstvo v roce 2014 strachem z globálního oteplování omylem zmrazilo planetu. Novodobou Noemovou archou se stal speciální vlak (funguje jako perpetuum mobile), který pojal pár set přeživších a krouží zamrzlou pustinou celého světa. Rozdělení populace je podobné jako v soupravách RegioJet, kdy nejchudší (standard) živoří v zadní části vlaku, střední vrstva odpočívá v luxusních apartmánech (relax). Následuje obsluha (bussines) a tvůrce si peče steaky v lokomotivě.

Béčková zápletka (snímek je natočen podle francouzského komiksu) o vzpouře nižší třídy překvapí nápady, hereckými výkony (odporná Tilda Swinton), barrandovskými ateliéry a skvělou hudbou Marca Beltramiho. Na Oskara několikrát nominovaný skladatel (3:10 Vlak do Yumy, Smrt čeká všude) zvolil pro snímek poměrně klasickou kompozici, kde dominuje klavír a žestě. Mráz a apokalypsa, celková revoluce i beznaděj jsou krásně čitelné a v záplavě na zakázku vytvořených slepenců je radost slyšet při práci klasického žáka Williamsovy školy. Zvlášť v takové formě.

Atmosféru hned v úvodu (This Is the End) hněte jemná linka na klavír, přikrmená decentně beznadějným smyčcovým motivem, kde závěr nabere na důrazu s blížící se krvavou řeží. Ticho před bouří zní jako rozhovor tahu na smyčce se strunným vybrnkáváním a jemnými perkusemi (Preparation). Elektronika, plechové smyčky a skřípění s rytmickými bubínky se lámou do bojového tématu (Requesting an Upgrade), symbolizujícímu postup jednotlivými sekcemi vlaku. Beltrami v nejvypjatějších scénách nejraději mluví jazykem mosazného plechu, ať už jeho zvuk elektronicky křiví nebo ho nechá burácet v bitvách (Axe Gang). Experimenty s nástroji v akčních kusech (Blackout Fight, Seoul Train) ženou skrze kombinaci klasických nástrojů a elektroniky vlak vpřed. Uši ohromí zvuk mohutného zvonu i skřípění brzd. Skladby i přese všechnu pompéznost nesou určité tajemno (Water Supply). Horory, které tento americký skladatel ozvučil, se projevují a hudba je místy napínavější než samotný film. Přemýšlivé a pomalejší melodie okupují především prostředek nahrávky (Sushi, The Seven, Take My Place) a většinou v nich hraje prim klavír. Dále pak smyčce, případně flétny. Korejské aranžmá je dané duem otvíračů dveří a nádherně se rozvine v tklivé melodii na smyčce (Yona´s Theme), zakončené hymnou o mašince, kterou zpívají děti ve školním vagonu.

Většina hudebního podkresu má v sobě hybnost kolosu řítícího se po kolejích skrze naprostou zkázu, rytmika jedoucího vlaku je nádherně patrná v titulkové skladbě (This Is the Beginning), žestěmi poháněnému akčnímu kousku, který nádherně shrnuje celou kompozici. Nečekaný klenot ve špinavých vodách Direct to DVD filmů.

Info

Marco Beltrami – Snowpiercer OST (CJ E&M, 2013)
http://www.marcobeltrami.com/snowpiercer

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Douška vydavatelská: Natália Ostrouchova (Animal Music)

redakce 22.11.2024

Do ouška od Animal Music – podzimní edice.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

10 + 1 = Sarah Kinsley

redakce 17.11.2024

Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Šejkr #143: Špatná hudba?

Michal Pařízek 15.11.2024

Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.

10 + 1 = Graham Sayle (High Vis)

redakce 14.11.2024

Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace