3DDI3 | Články | 29.03.2014
Dystopické sci-fi Snowpiercer představuje další z neveselých budoucností, kdy si lidstvo v roce 2014 strachem z globálního oteplování omylem zmrazilo planetu. Novodobou Noemovou archou se stal speciální vlak (funguje jako perpetuum mobile), který pojal pár set přeživších a krouží zamrzlou pustinou celého světa. Rozdělení populace je podobné jako v soupravách RegioJet, kdy nejchudší (standard) živoří v zadní části vlaku, střední vrstva odpočívá v luxusních apartmánech (relax). Následuje obsluha (bussines) a tvůrce si peče steaky v lokomotivě.
Béčková zápletka (snímek je natočen podle francouzského komiksu) o vzpouře nižší třídy překvapí nápady, hereckými výkony (odporná Tilda Swinton), barrandovskými ateliéry a skvělou hudbou Marca Beltramiho. Na Oskara několikrát nominovaný skladatel (3:10 Vlak do Yumy, Smrt čeká všude) zvolil pro snímek poměrně klasickou kompozici, kde dominuje klavír a žestě. Mráz a apokalypsa, celková revoluce i beznaděj jsou krásně čitelné a v záplavě na zakázku vytvořených slepenců je radost slyšet při práci klasického žáka Williamsovy školy. Zvlášť v takové formě.
Atmosféru hned v úvodu (This Is the End) hněte jemná linka na klavír, přikrmená decentně beznadějným smyčcovým motivem, kde závěr nabere na důrazu s blížící se krvavou řeží. Ticho před bouří zní jako rozhovor tahu na smyčce se strunným vybrnkáváním a jemnými perkusemi (Preparation). Elektronika, plechové smyčky a skřípění s rytmickými bubínky se lámou do bojového tématu (Requesting an Upgrade), symbolizujícímu postup jednotlivými sekcemi vlaku. Beltrami v nejvypjatějších scénách nejraději mluví jazykem mosazného plechu, ať už jeho zvuk elektronicky křiví nebo ho nechá burácet v bitvách (Axe Gang). Experimenty s nástroji v akčních kusech (Blackout Fight, Seoul Train) ženou skrze kombinaci klasických nástrojů a elektroniky vlak vpřed. Uši ohromí zvuk mohutného zvonu i skřípění brzd. Skladby i přese všechnu pompéznost nesou určité tajemno (Water Supply). Horory, které tento americký skladatel ozvučil, se projevují a hudba je místy napínavější než samotný film. Přemýšlivé a pomalejší melodie okupují především prostředek nahrávky (Sushi, The Seven, Take My Place) a většinou v nich hraje prim klavír. Dále pak smyčce, případně flétny. Korejské aranžmá je dané duem otvíračů dveří a nádherně se rozvine v tklivé melodii na smyčce (Yona´s Theme), zakončené hymnou o mašince, kterou zpívají děti ve školním vagonu.
Většina hudebního podkresu má v sobě hybnost kolosu řítícího se po kolejích skrze naprostou zkázu, rytmika jedoucího vlaku je nádherně patrná v titulkové skladbě (This Is the Beginning), žestěmi poháněnému akčnímu kousku, který nádherně shrnuje celou kompozici. Nečekaný klenot ve špinavých vodách Direct to DVD filmů.
Marco Beltrami – Snowpiercer OST (CJ E&M, 2013)
http://www.marcobeltrami.com/snowpiercer
redakce 22.11.2024
Do ouška od Animal Music – podzimní edice.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.