Magdalena Fendrychová | Články / Recenze | 11.11.2024
Na novém EP Tossing And Turning hudebnice z Jinýho metra ukazují, že i folk může mít propracované aranže a od minulého alba Rande s revizorem se posouvají ke zcela profesionálnímu zvuku. Svými hravými skladbami ukazují posluchači cestu z klasické české melancholie.
Na křtu v Malostranské besedě řekl jeden z účastníků, že někoho jako Jiný metro česká hudební scéna potřebuje. Něco na tom je. Doba, kdy byl nejrozšířenějším žánrem u nás folk, pominula. O písničkářích a písničkářkách formátu Vladimíra Merty a Dáši Voňkové sice občas slyšíme, ale nemůžou konkurovat ani těm méně poslouchaným tuzemským popovým nebo rapovým interpretům a interpretkám. České alternativně popové kapely se k posluchačům dokážou dostat, důkazem toho je například Dukla, post-hudba a jiné, ale rodí se i nová folková generace, která drží krok se zahraničními trendy.
Skladatelky z Jinýho metra, Klára Čmejrková a Katie Elizabeth Brown, označují své duo jako neofolkové a jejich zařazení dává smysl. Na nových nahrávkách si můžeme všimnout prvků, které ve folku (minimálně u nás) nenajdeme: překvapivé harmonie, spojení akustických nástrojů, jako je třeba klarinet, s elektrickou kytarou, sbory. Blíží se tak spíš angloamerickým umělcům a umělkyním jako Billie Eilish nebo Dodie, která mimo jiné používá ukulele, pro Jiný metro typické.
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie. Píseň Sheep vykresluje zkouškové období a s ním spojený stres, Santa Fe vypráví příběh dívky, která si představuje smyšlený vztah, Serenade popisuje ztotožnění posluchače s autorem hudby, Empty Little Boxes zase emoce vyvolané bývalými vztahy. I když jsou témata těžší, jsou skladby energické a neuvrhnou posluchače do melancholie, což Jiný metro odlišuje od velké části zdejší alternativy.
Jiný metro se nebojí spojovat zdánlivě nesourodé prvky z elektronického a akustického arzenálu a překvapovat neobvyklými harmoniemi. Mohou si to dovolit, zpívají naprosto čistě a jejich nahrávky znějí velmi kompaktně. Hudebnice se sice drží písňové formy a příběhových textů, ale svým netradičním přístupem ukazují novou tvář českého folku.
Jiný metro
web kapely
živě:
Vilemína slaví 1. narozeniny
16.–17. 11. 2024 20:00
Anežka, Praha
Fb událost
foto © wickeimack
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.