Dominika Danieliková | Články / Reporty | 20.04.2016
Je jedno, jestli jste se tam jenom zatoulali, skočili si pročistit hlavu od týdenního pekla, nebo přišli jen proto, že je to zadarmo. Ve Stanici jsou vítány všechny "zplodiny". A je už na čase, koncerty se pomalu přesouvají do ulic a prostory bývalé brněnské železniční stanice znova na chvíli dýchají životem. Nenucená přátelská atmosféra, uklidňující západ slunce, to vše dělá prostor Malé Ameriky v ten večer jedinečným.
Z dálky ke mě doplouvá zvuk postpunkové kapely 52 Hertz Whale. Klouzavý vokál je lákavý, nicméně zatím se po svém teritoriu jenom rozhlížím a připravuju se na taháky večera jako Please The Trees nebo domácí kapelu Narcotic Fields. Myslíte, že se mýlíte, když slyšíte nádech Portishead? Vůbec ne. Zpěv Terezy Kopecké si omotává lidi kolem prstu, houpavá psychedelie se snoubí s brutálním náporem. Vnitřní zdi praskají, krev v žilách tepe, emoce získávají na intenzitě a derou se na povrch.... dychtivé po každém tónu... aneb pocit hlubší než pocit nezastavíš.
Masožravým přátelům nevysvětlíš, že dnes je jiná doba. Na časy, kdy naše babičky byly posedlé Babicou a podobnými kuchařskými šarlatány, nevzpomínáme s radostí. Soja, čočka, burgry byly pro nás zlo, teď si za to i rádi připlatíme a věříme, že jíst něco podobného je správné. Zatímco masožravci vyráží na "lov", já pomalu proplouvám mezi kapkami dešte a vstřebávám lechce pulzující postrock poslední venkovní kapely Sky to Speak.
Další zastávka, stanice Please The Trees. Ze zpěvu Václava Havelky mám husí kůži přesně jak poprvé před dvěma lety na koncertu v Uherském Hradišti. Naivní iluze o neznámé české alternativní kytarovce, která si občas skočí nahrát nějaké to album do Ameriky, vám skončí v momentu, kdy si uvědomíte existenci Please The Trees. Syrové minimalistické tóny, prostá kytarovka plná vazeb útočí s příchodem Missing Feeling Nothing a Havelkova charizmatického hlasu. Zastávka v psychedelické Suite F rezonuje v každém póru těla, i proto asi přimhouřím oči, když se na scénu prodere elektronika. Jako by ji potřebovali...
Ostravští Schwarzprior se do nás rvou s patřičnou syrovostí. Tvrdé beaty, pekelně ostrý slovník. Kašlou na moderní trendy, malé audiovizuální peklo, které ne každému sedne. Svojí Malou Ameriku jsem dobyla díky Narcotic Fields.
Stanice:
Please the Trees, Schwarzprior, Sky to Speak, Narcotic Fields, Wild Tides, 52 Hertz Whale (sk)
16. 4. 2016, Malá Amerika, Brno
foto © Matěj Krč
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.