Jáchym Krohe | Články / Reporty | 04.08.2013
Kabalisté vědí, že Bůh má sedmdesát dva jmen. Hipsteři vědí, že jedním z těchto jmen je Artur Rojek, zakladatel OFF Festivalu. Nabitý program druhého dne byl o poznání lákavější a intenzivnější a stejně intenzivní bylo i slunce, které nemilosrdně spalovalo Polsko na uhel. Jediný stín vrhaly plechovky piva na betonovém plácku před benzínkou.
Po dlouhém čekání na setmění se areál opět naplnil a v už daleko příznivějších klimatických podmínkách vystoupili Walkmen. Hamilton Leithauser se objevil na pódiu v obleku a s lahváčem v ruce a od toho momentu se publikum začalo pohybovat synchronizovaně s frontmanem. Nezůstalo ani stopy po laxně postávajících skupinkách daleko od pódia, dav se slil do zhypnotizované masy. Set se skládal prakticky půl na půl jen z posledních dvou alb – tři roky starého Lisbon a loňského Heaven, které sklidilo snad jen pochvalné kritiky. Starší hity skoro chyběly a koncert uzavíral eponymní song opět z Heaven, aby se hlavní stage připravila na příval postrockových zvukových ploch kanadské legendy Godspeed You! Black Emperor. Všechna světla na scéně zůstala celý koncert zhasnutá, ze tmy vystupovaly jen nezřetelné siluety devítihlavé formace a veškerou pozornost si žádala monochromatická projekce jedoucího vlaku, natočená pravděpodobně na cestě mezi Vítkovicemi a nádražím Ostrava-Svinov. Industriální motivy se snoubily s mystickým zvukem aktuální desky Allelujah! Don’t Bend! Ascend! a publikum se rozdělilo na extatické vytržení u pódia a ležící, snící, vyčerpané hloučky okolo. Zážitek se dá intenzitou nejlépe přirovnat k loňskému koncertu Swans na tomtéž pódiu. Od hypnotizujícího zvuku dvacetiminutových kompozic nebylo fyzicky možné odejít dřív než po úplném konci. Zbývalo jen několik vteřin k přeběhnutí na vedlejší stage, kde začínal další z kanadských zázraků, Austra v čele s energickou Katie Selmanis a padajícími hvězdami v pozadí, jak na projekci, tak na obloze.
Určitě nešlo o náhodu, Austra je v lotyšské mytologii bohyní světla a toho bylo po emočně náročných Godspeed You zoufale potřeba. Koncertní set tvořily rovnoměrně obě její desky a uzavřely ho skladby Beat and the Pulse a Hurt Me Now, jejichž texty se ozývaly i z velké části publika. S druhým festivalovým dnem se potom stačilo rozloučit už jenom dezertem v podobě manchesterského producenta pod pseudonymem Holy Other, který na malé stanové scéně vytvořil prostor, kde se střetl ambient s witch housem a r&b. Takový meziprostor je místo plné kouře, magicky atmosférického zvuku a davu, který se začíná cítit jako pacienti po lobotomii. Byl čas jít spát a připravit se na poslední den. Nicméně už teď je jasné, že Bůh možná stvořil svět za sedm dní, Artur Rojek to zvládne za tři.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.