Články / Reporty

Tančiť s vlkmi a milovať sa s hudbou

Tančiť s vlkmi a milovať sa s hudbou

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 23.10.2016

Longital (dříve Dlhé diely) – Dano Salontay, Jana „Shina“ Lokšenincová a nyní již pevně usazený bubeník a klavírista Marian Slávka. Krátce po osmé hodině se na pódiu objevil Dan s Marianem, a když začali hrát, připojila se k nim i Shina s neodmyslitelnými náušnicemi do pasu a tancem dvou závojů. Tentokrát ve zlaté masce. Zlatá. Skladbou z desky A to je všetko to začalo a stejnojmennou skladbou z téže desky to skončilo. Mezitím se toho ale stalo mnoho, včetně toho, že byla pokřtěna nová deska Divoko. Když jsem viděla Longital naposledy na Švestkovém dvoře v Malovicích, nepolevil Marián ve své kuřácké vášni ani na chvilku. V Arše se udržel až do druhé poloviny, jakmile byla ale deska Divoko pokřtěná, pustil se do toho opět s vervou, navíc zvládal hrát jednou rukou na klavír a v druhé třímat paličky a udávat rytmus.

Na horu a dolu. Smyčce kloužou po kytarách, objevují se vlci. Vlk a vlčice zkoumají prostor a sami sebe, přicházejí k lidem, kteří by je měli nechat být. Longital se spojili s iniciativou Všetko pre nič, aby podpořili jejich snahu o zachování alespoň omezeného kusu slovenské země, na kterém člověk nebude dělat nic a ponechá vše síle přírody. V rámci této spolupráce byl vytvořen skvělý videoklip, natočený v tatranských lesích s tanečníky-vlky v maskách od české výtvarnice a designérky Veroniky Psotkové. Stejně jako se Všetko pre nič snaží vytvořit rezervaci člověkem nedotčených lesů, může představovat takové hájené území svobody i vydavatelství Slnko records, ve kterém Dano a Shina nechávají bez vlastních zásahů hudebníkům cestu, která jim náleží, ať už vede kamkoliv. A Katarzia je toho příkladem. Choď, kam ideš.

Když vlci odešli z pódia, došlo na další písně z nové desky. Muž, ktorý neexistuje, Rozpletám, Krídla samoty… A pak se zjevila Lenka. Lenka Dusilová, se kterou se Longital setkali už dávno při spolupráci s divadlem Continuo a se kterou je pojí zájem o hudební experimenty. Kromě Dusilové se připojil i Ondřej Galuška na trombón. Souznění hlasů Lenky a Shiny bylo souzněním dvou žen, které – jak zpívá sama Shina v písni Na horu a dolu – už daly nohy zemi a stojí pevně. Následovala skladba Spokojná a sýta, ve které zůstala Dusilová jen na úvod a pak se vytratila do zákulisí.

Příroda, kořeny a síla, která trvá, prostupuje tvorbou Longital ještě víc než dřív. Oči oprieť o les. Obrazy všech živlů uložené v nových skladbách – nespoutanost bouře a klid po ní, propletené kořeny stromů, ukryté hluboko v zemi, skotačení malého pramene i dravost velké vody. Divoko přináší mnoho nových poloh, představující Longital v celé jejich vyzrálosti. Nespoutanost desky v sobě nese ještě větší hravost, uvolněnost a odvahu k objevování sebe a druhých, to vše opřené o velkou souhru celé trojice. Z celého koncertu byla cítit jemná radost, přirozenost a pokora.

Po Longital a krátké přestavbě přišla na řadu Katarzia s kapelou (bubeník Martin Valihora, basista Marek Minárik střídající se s Lukášem Mutňanským, kytarista Vladko Mikláš a klávesista Albert Romanutti) a s nimi i další deska, kterou bylo třeba pokřtít. Agnostika na rozdíl od Divoko nebyla zkropena šampaňským, ale čistou vodou, a byla pokřtěna všemi, kteří se podíleli na jejím vzniku v čele s Milanem Cimfem. A nejen kmotrů bylo požehnaně, Katarzii postupně navštívilo několik hostů. Za zrcadlové bicí usedl na jednu skladbu David Koller, jehož píseň Zachránář z desky Nic není na stálo Katarzia předělala v rámci projektu David Koller and friends. V písni Michal a Milovať sa s hudbou podpořili Katarzii svým hlasem Never Sol a Kateřina Šantroch a když došlo na rapovou Princeznu lolitu, přitancovaly dvě mladé hiphopové tanečnice.

Představa písničkářky s kytarou vzala za své. Objevila se diva v síťovaných punčochách ve třpytivém modelu, hledící na svět z výšky stříbrných podpatků. Na začátku ještě třímala bílou kytaru, postupně ji ale odkládala a byla spíše frontmankou silné kapely, i když místy rozpačitou. Mladá producentka experimentuje a hledá kolik cest může vést z každé škatule, do které se jí někdo pokusí strčit. A nejedná se jen o škatule hudební – v textech se Katarzii daří zakonzervovat kouzlo trefně pojmenovaného okamžiku, který jí poskytl prvotní impuls k tvorbě. Otvírá ty bedny, do kterých balíme věci, které pořád stěhujeme sem a tam a na které se nabalují myšlenky, pocity, vzpomínky a nenaplněné představy, které nejde strčit na půdu. Z Izby do izby.

První polovina večera strhla podstatně víc než ta druhá. Longital v jedinečné formě, nová pěvecká poloha Shiny coby ženy s hlasem spojujícím jemnost a hrubost – hedvábný šátek padající na struhadlo. Večer skvělých muzikantů, jedinečných improvizací a hudebních objevů. Večer těch, co mají odvahu.

Keď sa bojíš, tak to nerob.

Info

Longital, Katarzia - Divokost na druhú
20. 10 2016, Divadlo Archa, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace