Filip Peloušek | Články / Reporty | 30.09.2024
Týdenní maraton je u konce. Vzduch je prosycen vlhkostí a lehkou únavou, pro věrné a vytrvalé jsou připraveny ještě zbývající exkurzy do často netušených hudebních krajin. Zbývá naposledy sestoupit po schodech a nechat se ještě jednou utopit.
Bavících se hloučků před Veletržním palácem znatelně ubylo, stejně tak těl povalujících se na lehátkách a gaučích uvnitř. Když pár minut před začátkem nedělního programu vpluju do Studia Hrdinů, najdu všechny duše koncentrované na betonových stupních hlavního sálu. Konverzace jsou tiché, vyčerpání předchozích nocí visí ve vzduchu.
Šepot rázem utínají první tóny Il Quadro di Troisi. Jdou na to zlehka, subtilní rytmy, nádech italského písničkářství přecházející až někam k trip hopu. Projekce v uklidňujícím rytmu střídají obrazy vzájemně se propíjejících barev, rozšiřujících se letokruhů a tvarů vzdáleně připomínajících hlavu můry. K tomu čarovný hlas Evy Geist, podmaňující si bez problému celý prostor. Tohle by šlo, běží mi za zmoženýma očima. Jak set postupuje, místa na schodech se vyprazdňují a naopak dřevěný parket se houpe pod řadou postav čím dál víc. Tempo zrychluje, taneční beaty se derou na povrch. I přes absenci zakládajícího člena Donata Dozzyho italský soubor doručil své vyprávění o snech, hvězdách a černých dírách ve formě jako ušité pro závěrečný večer a nabuzení publika.
Klid se ve vzduchu nevznášel dlouho. Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory. O pár chvil později rozpoutává Aïsha Devi větrnou bouři podepřenou mocnou ozvěnou basů. Její loňské album Death Is Home je osobní reakcí na zneužívání a pocity izolace, kterými si prošla, a odpověď je to víc než rázná. Takhle jsem si vždycky představoval džihád valící se z Arrakisu, Devi drtí sál před sebou, nezbývá než pomalu ustupovat. Poslední beaty se mi tak zařezávají do zad, zatímco stoupám schodištěm fungujícím po čtyři dny jako portál do jiné dimenze. See you dancin zase za rok!
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.