Dita Koudelková | Články / Reporty | 12.11.2014
Co mají společnýho The Hives, legendární album Shape of Punk to Come a osm zbytečnejch LPček nejedný mámy s fotkou Björna Ulvaeuse? Přesně tak, a tenhle společnej jmenovatel, jímž je skandinávská domovina, k nám teď vyslal další zvučný jméno v podobě stockholmský party The Baboon Show.
Kapela, která v roce 2003 dala nad basou piv dohromady tehdy ještě bezvýznamné šestitrackové EP This Is It, vydané o rok později, představila ve středu 5. listopadu v pražském klubu Rock Café svojí zatím poslední a řádně vybroušenou desku Damnation. Poprvé se u nás The Baboon Show objevili loni v dubnu s nahrávkou People´s Republic of the Baboon Show Formely Known As Sweden, a tehdy ještě těhotná frontmanka Cecilia Boström, odhadem asi v sedmém měsíci, předvedla tak neuvěřitelnej riot, že letos jsme byli v mrazivém očekávání. Dle slov bubeníka Niclase Svenssona jsou právě živé koncerty tím hlavním pilířem, na kterém kapela staví svůj úspěch. Pokud jste této čtveřici, jež s kolegy z Abby spojuje pouze genderové složení, obětovali minulou středu, nemohli jste jinak než souhlasit.
Večer odpálil song Damnation coby ten ústřední z nového alba. Punková vypalovačka postavená na jednoduchém textu a úderných akordech byla parádně zvoleným začátkem, díky kterému i náhodný účastník mohl takzvaně zapadnout do party. Celý set byl pak sestaven na průřezu deseti let, napříč nejlepšíma deskama, jimž vévodily fláky jako Gareth, Punk Rock Harbour nebo You Got a Problem Without Knowing It, to vše nazdobený zbrusu novejma peckama Shame, High Five with the Guys a mojí aktuální favoritkou The History. Podklad v rockovejch kytarách, kterej poskytl punkovýmu chaosu stabilní základ a byl sem tam lehce navoněnej Ceciliinou láskou k indie hudbě, vymaňuje kapelu ze šedé průměrnosti coby předzvěst nadějného postmoderního punk rocku. A hlavně Cecilia Boström!! Jistě, nenosí kožený bundy a nevlní se dostatečně laškovně v bocích. Vlastně se dost potí, řádí po pódiu jako banda nezřízenejch paviánů, dokud si celej make-up nezleje litrem vody. Přesto je to bohyně s hlasem říznějším než skotská whiskey, v jejímž podání politicky zaměřené texty, na kterých si skupina náležitě zakládá, rozhodně nepůsobily jako plytká hardcorová póza s notnou dávkou hysterie.
A Švýcaři The Strapones? Punk/hardcorová smečka byla letos k vidění na festivalu Mighty Sounds. Ač jsem kluky u Čápova dvora minula, jeden hudební blog mi napověděl, že předvedli ostrý, energický street punk, co dává smysl. No… možná ano, možná na Mighty, ale rozhodně ne v Rock Café. Třebas to bylo nevýhodnou pozicí, když dostanete Černýho Petra předkapely, ale tu prázdnotu před pódiem, kam kapela ještě dohlédne, postávající publikum nijak nevyváží. Nic, co vás vyžene k baru, ale taky nic, o čem by se toho dalo moc napsat.
Sečteno, podrženo, kupte si desku Damnation, nebo zajděte na další koncert. Ne - zajděte rozhodně na koncert!
The Baboon Show (swe) + The Strapones (ch)
5. 11. 2014, Rock Café, Praha
foto © Vojta Florian / www.vojtaflorian.com
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.