Jakub Pech | Články / Reporty | 01.12.2013
Návštěvnost koncertu plně odpovídala přízvisku „kultovní“, které je ve spojitosti s The Pyramids často zmiňováno. Pár desítek posluchačů – snad ještě o pár (d)uší méně než minule – jako by přišlo na zasvěcovací rituál. Kapela se nejprve ve svých nápadných oblecích/krojích vmísila do publika a pomocí různých lidových nástrojů vytvořila atmosféru, která je i na Akropoli nebývalá. Troubení didgeridoo a jakési mušle z balkonu ohlásilo začátek obřadu, jehož cílem není nic menšího než podivuhodná cesta časem.
Pro samotné The Pyramids, v jejichž čele stojí saxofonista Idris Ackamoor, šaman a principál v jedné osobě, začala tahle cesta už začátkem sedmdesátých let. Skupina muzikantů z Ohia se rozhodla putovat po stopách (free)jazzu přes Evropu až do Afriky a dobrodružná výprava je zavedla do Ghany a později do Nairobi, k původním kmenům a jejich hudbě. A touto metodou pronikli k podstatě jazzu hlouběji než drtivá většina studentů konzervatoří a akademií. V podání The Pyramids najednou nejde o složité harmonie a krkolomnou instrumentální ekvilibristiku, nýbrž o neučesaný, takřka dredatý výraz, který srší autenticitou.
K čerpání z historického hudebního kontextu odkazují i názvy některých skladeb: Memory Ritual, Time Capsule, Reincarnation či Ancient Funk!. Vedle kusů, které už pražské publikum mohlo znát, představili například i čerstvou, teprve dva dny starou kompozici Rhapsody in Berlin; nová deska vzniká teď na podzim právě v německé metropoli. Aktuální sestava umí hrát hodně groovy a bubeník Babatunde Lea dokáže ve svých pětašedesáti zatloukat virbl do země s takovou vervou, že si říkám, proč se lehké době říká lehká.
V kapele se snížil počet původních členů, ale „náhradníci“ jsou stejné krevní skupiny, a tak charakter zůstal nezměněn. Nově tak posluchače oblažila houslemi a elektrickou violou Sandy Poindexter, za bicí soupravu usedl zmíněný Babatunde Lea, který je sám o sobě legendou, a na kontrabas hrál výborný Mark „Heshima“ Williams, jenž se na hlubokých frekvencích kolegiálně prolínal s původní minimalistickou baskytarou Kimathiho Asanteho.
Dramaturgie vystoupení byla obdobná jako před dvěma lety a stále dobře fungující; jazzové kusy utržené z řetězu konvencí se plynule střídaly s etnickými improvizacemi. Nablýskaný modrý oblek Idrise Ackamoora jak z kabaretu se bez předsudků potkal s náčelnickou opeřenou čelenkou a obřadní tanec se naprosto přirozeně proměnil ve stepovací číslo. Pyramidám se přisuzuje schopnost ohýbat čas a přesně toto dělá tahle kapela s jazzem; v jakési zpětnovazební smyčce se zakousla do vlastních hudebních kořenů jako had do svého ocasu.
The Pyramids (usa)
29. 11. 2013, Palác Akropolis, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.