Dominik Polívka | Články / Reporty | 26.11.2023
Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia. Silná nostalgie je esencí tohoto večera, i když Blank Banshee už dávno uhnul z ověřených hranic elektronického subžánru vaporwave. S pátou deskou 4D, kterou se chystá prezentovat v pražském Futurum Music Baru, zůstává otázka, jak bude vypadat živá produkce stylu stvořeného a žijícího v internetových zákoutích, youtubových mixech a webových fórech?
Na plátně běží odpočet do začátku koncertu. S ubíhajícím časem se pomalu vybarvuje obrazec cirkusového stanu. Lidí je pomálu. Komorní atmosféra a absence předskokana je pátečním večerům podezřelá, nevadí. Šapitó se otevírá a pouští obecenstvo k věštecké kouli z coveru nové desky.
Přichází Driscoll v bílé bundě a masce tvořené ze sklíček disco koule. Před sebou laptop s midi kontrolerem Akai MPD226. V pozadí šlehají blesky, mezi nimiž létají nahodilé objekty prostorem. Banshee má celý set v prstech, rychlými údery do kontroleru žene připravené samply a beaty k ušním bubínkům zatím odměřených návštěvníků. Skladby, které na albu fungují jako krátké nápady nebo momentky, se náhle propojují v barevný a živelný mix. Z klidného vaporevawe zůstává jen vizuální estetika a ozvěny idylických melodií nákupních center a prvních systémů Windows. Zbytek tvoří důmyslná kombinace IDM a trapu, která svou proměnlivostí a výpravností skvěle doplňuje estetiku videoklipů na plátně. Tired of life, start over! bliká vtipně mezi pršícími diamanty a inverzním videem virtuální pláže.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Striktní track Scud rozhýbává boky dosud strnulých fanoušků, ovace protínají drive modulovaných samplů elektrické kytary. Skladby se neloudají, z pěti vydaných alb vytáhne Driscoll slušných třicet dva za celý večer. Očekávaný závěr v podobě hitu Teenage Pregnancy, proslaveného v youtubové simpsonswave sérii, remixuje a natahuje, co to jen dá. V nejlepším vypojuje kontroler a po vřelých objetích mizí z pódia.
„Jak rychle přišel, tak odešel,“ slyším z hloučku. Dalo by se to vztáhnout i na genezi celého žánru, který Blank Banshee utvářel. Spojuje totiž nostalgii internetové kultury generace mileniálů a počátek života v kyberprostoru generace Z. Pro vychutnání webového obsahu netřeba připojení, živák si poradí s každou formou.
Blank Banshee (ca)
24. 11. 2023 Futurum Music Bar, Praha
foto © Vendy Hemalová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.