Jakub Béreš | Články / Reporty | 15.11.2022
Sudan Archives byla nepřehlédnutá už od svého eponymního EP z roku 2017. Houslistka a zpěvačka/rapperka spojuje tradiční nástroj se současnou flow. Aby americká hudebnice našla kořeny pro svůj osobitý zvuk, musela pátrat v Africe, kde si uvědomila, že k houslím nemusí přistupovat tak rezervovaně. Nikdo jiný se jí na americko-evropské scéně nepodobal – a všem ostatním se stále vzdaluje.
Přes svůj debut Athena, na kterém si pohrává s archetypálními kulturními symboly, po letošní album Natural Brown Prom Queen, nepřestala rozvíjet svět čerpající z afrofuturismu i vlastní ženské afroamerické zkušenosti. Stává se nekompromisnější, svým posluchačům odhaluje čím dál víc vrstev vlastní osobnosti. A housle stále více využívá jen jako nástroj dokreslující nálady.
Natural Brown Prom Queen provází napříč hudebními servery jednotná shoda. Unikátní zvuk houslí ustupuje sice do pozadí, na druhou stranu lépe vyznívají osobní texty a emoce. A na koncertu patřili právě nejnovější skladby k těm nejsilnějším. Místo R&B zpěvačky vyzařující klid připomínala rockstar, ve svých manýrách ale nikdy neošidila samotný pěvecký výkon. Stále zůstávala naprosto napojená na diváky, kteří ze začátku nestačili její dravosti. Poté, co se prošla mezi nimi, všechen stud opadl.
Když zpívala singl Selfish Love s refrénem „I’m I Good Enough?“, zdálo se až nepochopitelné, kde někdo tak sebevědomý bere tolik pochybností. Téma hledání identity se prolíná celou nahrávkou – kde najít své místo, sebejistotu a vzory? Sudan Archives na tuhle otázku odpovídá v náznacích. Nenápadně si přivlastňuje kulturní symboly a pracuje s nimi podle svého, ať už se jedná o názvy jejích alb nebo použité hudební žánry s jejich historií.
Dočkali jsme se iniciačního rituálu, rockového koncertu, rappového battlu s Queens D. Light, která ji doprovází na evropské tour, irské lidovky i ravu. Na stagi působila Sudan Archives radikálně, majestátně i zranitelně. Její vztek a odhodlání měly až mobilizační efekt. Svým posluchačům připomněla, že jejich boj nemusí být ještě ztracen.
Sudan Archives (us)
9. 11. 2022 Futurum Music Bar, Praha
foto © Olga Staňková
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.