Nikola Piálková | Články / Reporty | 08.03.2017
Britský zpěvák a skladatel Tom Chaplin se po rozpadu světoznámé kapely Keane vydal na sólovou dráhu. Jeho debutové album The Wave zůstává v intencích klavírních poprockových melodií, s Keane se ale v mnoha ohledech rozchází. Jeho písně jsou dospělejší, v textech se ukrývá nemalé množství životních zkušeností, o nichž se Chaplin nezdráhá zmiňovat, někdy možná ve větším měřítku, než je zdrávo.
Roxy je příjemně zaplněná, a to především zamilovanými páry a nadšenými skupinkami dívčích fanynek Keane. Já v té nejhorší náladě, umocněné všudypřítomnými úsměvy a dobrou náladou, což mění hned úvodní hitovka Still Waiting a Chaplinova působivá energie. Skvělý zvuk a ještě lepší zpěvákův hlas charakteristický naprostou čistotou a profesionalitou. Kulisy tvoří obrovská plachta s rozbouřeným mořem, před kterým uprostřed pódia stojí sám Chaplin. Jako by se člověk díval na vizuál desky The Wave.
Znějí hlavně nové skladby, před kterými zpěvák často a barvitě popisuje okolnosti jejich vzniku. Extrémní pozitivita a nemalé množství připomínek vlastních zkušeností s drogami začínají být s nabývající intenzitou podezřelé, jako by si Chaplin snažil vytvořit kult vlastní osobnosti, což po nějaké době působí poněkud nemístně. Příběhy lovesongů naopak znějí přirozeně, romantické písně jako Hold On to Your Love nebo Worthless Worlds jsou polohou, která Chaplinovu přednesu dodává na síle a uvěřitelnosti. Fungují ale i ráznější písně typu Quicksland nebo The River, které si na rozdíl od jiných skladeb udržují specifickou tvář a nesplývají v béčkový romantický cajdák.
Obecenstvo je navzdory rozporuplným proslovům nadmíru spokojeno, takticky zvolený přídavek Everybody’s Changing potěší snad každého, kdo měl okolo roku 2005 někdy zapnuté rádio, a tak si Chaplin po úpěnlivé snaze nakonec přece jen zaslouží spokojené výrazy publika. Doufejme, že příště tomu tak bude s o něco větší přirozeností a bez potřeby ukázat se v tom správném světle.
Tom Chaplin (uk)
6. 3. 2017 Roxy, Praha
foto © Tereza Gonsiorová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.