Martin Šinkovský | Články / Offtopic / / Komix | 10.12.2017
Má komiks blíž k literatuře, nebo filmu? Na první pohled absurdní otázka, vždyť komiksy vycházejí jako knihy (nebo sešity), avšak při bližším zkoumání nalezneme mezi komiksem a filmem spoustu styčných ploch. Jde o sekvenční umění s dominancí vizuální složky, které vzniká za základě scénáře (bavíme-li se o standardní komerční tvorbě).
Jasně, komiks můžete číst svým tempem, vracet se, to má zase společné s literaturou. Přesto si myslím, že komiks má blíže k filmu (k audiovizuálnímu umění obecně) než k literatuře, ve které musí pracovat čtenářova fantazie a představivost. Komiks (i film) tuto potřebu upozaďuje, proto přechod mezi literaturou a komiksem většinou působí ochuzujícím dojmem stejně jako v případě filmové adaptace literárního díla. S tím souvisí i problém, jak hodnotit komiks, který je adaptací knihy? Při prostém srovnání má komiks pramalou šanci k úspěchu. Obě díla zkrátka musíte posuzovat samostatně, respektive se o to musíte alespoň pokusit. A ve chvíli, kdy je autorem knižní předlohy kultovní komiksový scenárista, je situace ještě komplikovanější.
Přesně taková je pozice komiksu Nikdykde od Mikea Careyho a Glenna Fabryho, který je adaptací stejnojmenného románu Neila Gaimana (k němu stačí jedno slovo - Sandman). Spisovatel Mike Carey, který je Gaimanovým současníkem, dobře věděl, co je jeho úkolem. Ze strany nakladatelství Vertigo byl jistotou, která se už dříve ujala Lucifera, spin-offu Gaimanova Sandmana.
Scénář je ve své podstatě věrnou kopií knihy. Zkratky, úpravy a změny narativu (nahrazení vševědoucího vypravěče ve třetí osobě hlavním hrdinou Richardem), které Carey použil, vždy sloužily přehlednosti a napřímení děje. Komiks totiž méně zvládá zákruty, dějové odbočky a pomalejší rytmus, který je v románech běžný. Carey si byl těchto rozdílů dobře vědomý a vystavěl robustní příběh, jemuž nechybí nic z napínavosti jeho předlohy. Výtvarnou podobu Nikdykde dostal na starost jeden z komiksových velikánů současnosti, Glenn Fabry se nejvíc proslavil prací na Slainovi a Soudci Dreddovi. Věhlas také získal díky svým úchvatným obálkám pro Hellblazera.
Tentokrát se ale mé osobní představy tak úplně nesetkaly s Fabryho ztvárněním postav. Ano, právě jsem se dostal do té kontroverzní fáze, kdy volky nevolky své představy nabyté četbou románu porovnávám s představami komiksového výtvarníka. Konkrétně mi jde o postavu Dvířky. Zatímco v knížce jde o mladou dívku malého vzrůstu zabalenou do několika vrstev oblečení v různém stádiu obnošenosti, Fabry z ní udělal zralou slečnu s napěchovaným dekoltem, odhaleným břichem a síťovanými punčochami s podvazky. Nejde o to, že by se na Dvířku špatně koukalo, ale posunem ke svůdnosti a vyzývavosti by se logicky měla objevit mezí Dvířkou a Richardem nějaká forma sexuálního pnutí, která vychází z Richardova charakteru. Jenže v této rovině se komiks drží románu a erotično vztah hlavní dvojice postrádá. Fabryho ztvárnění Dvířky je zkrátka příliš samoúčelné. Jinak ale Fabryho kresba funguje skvěle, jeho pestrý pohled na podzemí Londýna je svěží a originální a anděl Islington je vskutku velkolepý tvor.
Komiks Nikdykde se u nás po právu dočkal už druhého vydání. Jde o dílo, které obstojí samostatně i v konfrontaci se svou knižní předlohou.
Neil Gaiman, Mike Carey, Glenn Fabry – Nikdykde (Crew, 2017)
www.crew.cz/vydali-jsme-detail.php?id=877&pro=d
3DDI3 03.11.2024
Druhý díl, v němž jsou postavami antropomorfizovaná zvířata, jejichž druh odráž osobnost a typ postavy, není jen Zootropolis pro dospělé, ale přemýšlivou detektivkou se silným sociálním přesahem.
3DDI3 29.04.2024
Afterpunk zatím působí jako představení interesantního světa, který si vyloženě říká o pokračování a možná i o mnohem více.
3DDI3 27.12.2023
Scenárista Jerry Frissen, adaptující povídky a náměty Alejandra Jodorowského, narozdíl od mistra chvátá příběhem tam, kde by Jodo zastavil a hrabal se v psychice postav.
redakce 27.12.2023
Cynická atmosféra osmdesátých a devadesátých let sálá z každé stránky, spojení vesmírů vedle sebe postavilo šílenství budoucnosti s chladnou batmanovskou logikou.
3DDI3 10.09.2023
Kreslíř Jorge Fornés ve spolupráci s Kingem nádherně vrství události předcházející atentátu, ruku v ruce s odhalováním spletitého příběhu.
3DDI3 09.09.2023
Vyprávění je tentokrát roztříštěné do více pohledů různých obyvatel, než jsme byli dosud v Parchantech zvyklí.
3DDI3 03.09.2023
Konec liDCtva je jedním z nejlepších monstrózních příběhů zahrnujících bezmála všechny hrdiny stáje DC.
3DDI3 20.08.2023
Space opera jako kritika konzumního způsobu života nebo kruté vysvětlení, že jinak ve vesmíru přežít nelze?
3DDI3 06.08.2023
Garth Ennis vykresluje konflikt ve Vietnamské socialistické republice, známý taky jako „boj proti americké nadvládě“, a ukazuje dobré a špatné vojáky z obou stran barikády.
3DDI3 01.07.2023
Sibiřské gulagy v oblasti Kolymy byly místem tvrdé práce na spojovací cestě mezi Jakutskem a Magadanem, kde si svůj trest odpykávali nejhorší nepřátelé státu.