Články / Reporty

Tvrdost není všechno (Toundra na FAMU)

Tvrdost není všechno (Toundra na FAMU)

Karel Hastrmanský | Články / Reporty | 17.05.2016

Na špunty nevěřím, muzika je o přístupu, obzvlášť v momentech, kdy s váma nekompromisně vyztužená riffáž smýká po podlaze, jako by se nechumelilo. Sníh nepadal, vlastně bylo docela teplo, po Národní místo obušků proudily mraky snímkuchtivých cizinců a na hladině Vltavy se s pompou zrcadlily výstavní monumenty domácí historie, toho času bez rudých trenek. Cvrkot, že by jeden spolknul vajgl. Ale stačilo zahnout za roh, splynout s fasádou Kavárny Slavie a zaplout do přítmí přiměřeně stylového sklepení pod FAMU, kde nikdo nikam nespěchá a na čepu se skví milé pivní obskurnosti Flamendr s Vinohradskou 11°, radost. Start akorát, návštěva sympatická. Od kdy sakra Five Seconds to Leave zpívaj´?! On to teda byl spíš nasranej křik trefující vachrlatou screamo/metalovou hráz, ale šokantní to bylo tak jako tak. Hromyho basa tradičně bez připomínek, obhroublá, lomozící, nekompromisní. Až se z toho rozklepaly opodál odpočívající filmové kotouče. Sebezpytná vymítačka v přímém přenosu. Kytara soptí, prská a v soustředěných tazích leští skluzavku do pekla, kde Víťovy pazoury dokonávají dílo zkázy.

V končetinách museli pánové ještě cítit parádní koncert s Nod Nod, který odmakali sotva předevčírem, na jejich výkon to ale zásadnější vliv nemělo. Noisové výpady, skřípot, temnota. Pustit nit znamená zabloudit v rezonujícím labyrintu zefektovaného vlnobití. Krok, sun, krok, rána, z osidel kakofonie volným pádem až k prozření. Vokály šílený, bez varování, a když jsem se konečně začal chytat, bylo po všem. Set z kategorie repete jako životní nutnost. Chvíli na to se kormidla chopila natěšená čtveřice z Pyrenejského poloostrova. Medvědí obětí, vlastní zvukař a un, dos, tres… Desky pojmenované po vzoru Led Zeppelin římskými číslovkami na sucho naznačovaly monstrózní krajinomalbu bohatou na příznačné kytarové obscénnosti. In natura to mělo nejblíž k progresivně metalovým Isis či Russian Circles, byť před zničující kovovou intenzitou Toundra upřednostňuje post-rockovou rozmanitost, ve které lépe vyniknou krása i nekonečná pestrost vrstvených melodií. Hudba jako instrumentální cestopis? Vytříbený soundtrack k neexistujícímu filmu? Jak taky jinak – na FAMU.

Důraz a virtuozita čpící po matice, ševelivé riffy jako dýchající podhoubí, ze kterého co vteřinu vyrážejí nové a nové kytarové šlahouny, Gibson Les Paul nadruhou coby poťouchlá dvojčata k neutahání. V rychlosti to není, vědí o sobě a z nás si dělaj´ křoví. Snaha užít si tu kterou kudrlinku (a že jich bylo) dávala s každou další finesou víc a víc zabrat, přepychový rytmus ohýbal dav jako na povel. Romantika versus živočišnost, jako v životě. Světlo příšerný (zeptejte se fotografů), zato zvuk jedna báseň. To nejlepší hned zkraje? Na Strelku jsem se těšil jak blázen a fakt jsem nečekal, že ji schytám do ksichtu tak brzo. Dokonale vygradovaná jízda nahoru dolů. Dál už to šlo ráz na ráz. Výlety do publika sice působily krapet na sílu, o strojených roztleskávačkách nemluvě, ale pro podobné hnidopošství nebylo v euforií napěchovaném podzemí místo. Jasně, nápěvy se občas překrývaly a v závěru bylo té energie tolik, že dva tři kusy počaly povážlivě splývat, jenže to už se celý večer utrhl ze řetězu a dávat nohu z plynu v nejlepším tihle kontaktní divočáci zjevně neumí. Dobře nám tak.

Info

Toundra (esp) + Five Seconds to Leave
13.5.2016, Klub FAMU, Praha

foto © žakelýna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace