Andrea Bodnárová | Články / Reporty | 07.01.2018
Krátce po novém roce bloudíme zasněženým Popradem mezi rodinnými domky. Naším cílem je nevyužívané kino vedle kostela, ve kterém sídlí ArtHouse, kreativní centrum, společenství a koncertní „sál“ vzniklý z iniciativy umělců zpod Tater, kterým doposud chyběl dostatečný prostor k seberealizaci. Dnes je tomu právě rok, co se ArtHouse oficiálně otevřel, a my, výletníci a „kontrolóři kultury“ z více či méně vzdálených koutů Slovenska, jsme přišli omrknout progres.
Po výstupu do druhého patra se dozvídáme, že jsme tady dřív než první účinkující Raptor Koch. Raptor je pravým reprezentantem východoslovenského undergroundu a lukrativním uměleckým zážitkem, jelikož v životě odehrál asi pět koncertů, pokud je možné je nazvat vůbec koncerty. Všechny nástroje si nahrává doma ve sklepě a není tak schopen je všechny reprodukovat na pódiu. Hraje stylem mobil v jacku a mikrofon a setup nazývá „Karaoke Koch“. ArtHousem vládne obýváková atmosféra s vege občerstvením za dobrovolný příspěvek, včetně top notch čočkové pomazánky.
Jeden z organizátorů Igor uvádí večer shrnutím dosavadních aktivit ArtHouseu ve videu, kde se mimo jiné dozvíme, jak se jim podařilo zavařit si hned na začátku loňského roku (hluk v obytné čtvrti), což vedlo k rozhodnutí nepodávat na akcích alkohol. Výjimkou byl svařák o vánocích, jinak je k dispozici mimořádně nechutné nealko pivo z Kauflandu. Vidíme vizuální vývoj prostoru od původní tabula rasa aneb „varny pika“ až po útulný prostor s klasicky kartonovou izolací a pokusem o pravidelné se měnící uměleckou stěnu. Sezení z pneumatik nebylo možné z prostorových důvodů zrealizovat, k dispozici jsou tady tedy prastaré pohodlné sedačky, ze kterých trčí pružiny, zaručující vítané napětí a vzruch. ArtHouse je pro umělecké aktivity otevřen vždy ve středu, tak jako dnes, a právě nastupuje Raptor Koch.
My skalní, co jsme ho před pár dny viděli na Orgonight v košické v Tabačce, víme, co čekat. Zbytek zažívá překvapení, když si Raptor do hudby z mobilu dozpívává i kytarová sóla. Vystoupení Karaoke Kocha skvěle doplňuje „vjing“ v podobě loopu zhlédnutého prezentačního videa ArtHouseu, kterého velkou část tvoří koncert jiného slovenského undergroundisty Dáši fon Fľaši. Koncert in karaoke in koncert. Sezení na pódiu zády k publiku a čumění do země se střídá s bezstarostným šoumenstvím, Raptor ledabyle komentuje neznalost vlastních textů a několikrát se táže publika, kolik toho má ještě zahrát, když to má teda končit v 10. Charismatický antikoncert.
Po pauze na cígo a krátké recitaci poezie se program přesouvá k dalšímu účinkujícímu, kterým je Samčo, brat dážďoviek. Narozeninový dort je už taky ready a pozvolna se začíná degustovat. Samčo byl právě tím, kdo loni oficiálně otevřel ArtHouse, jeho účast byla proto povinná i symbolická. Dnes vystupuje v novém medžik outfitu a bačkůrkách, čímž doplňuje atmosféru magického obýváku. Publikum je potichoučku a Samčo toho využívá k douškám o ekologii a konzumní společnosti, které prokládá relevantními skladbami, více či méně improvizovanými. Mantrou večera je heslo „Milujte se a nakupujte“, původně z DIY narozeninového pozdravu. Samčova nová rekvizita „sjetá včela“ si tentokrát zahraje sólo na kytaru, i když je po smrti, protože ekologická katastrofa. Samčova schopnost volně spojit cokoliv s čímkoliv se krásně ukáže, když se najednou octneme v Budapešti, kde utrácíme „milión forintov“.
Vystoupení je méně hlučné a víc ukecané než obvykle, Samčo konstatuje, že atmosféra připomíná besídku ve školce. Publikum nevyvede z rovnováhy ani Samčovo házení se o zem, silnější reakci vyvolá až teatrální úprk z pódia do davu s komentářem „čo je vlastne relevantná súčasť tohoto vystúpenia?“. Stejně jako Raptor si Samčo zahrává s diváky i limity koncertního vystupování. Po tom, co si všimne, že je v publiku i několik dětí, přidává v jistých kruzích proslulou edukativní tvorbou Pentagramčeku, díky které vzniká v obecenstvu spontánní pěvecký sbor.
Pak dojde na černou hodinku a společnost se pomalu rozpouští a přesouvá do hospody, respektive na vlak. Schody dolů mírně přimrzly, snažíme se nezabít. To by ArtHouseu asi moc nepomohlo, i když měli by historku k dobru... Long live & see you soon!
1. Narozeniny ArtHouse Poprad:
Samčo, brat dážďoviek + Raptor Koch
3. 1. 2018 ArtHouse, Poprad
foto © Martin Varga
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.