Anna Mašátová | Články / Reporty | 29.10.2014
Roku 2006 se představil v Čechách coby předskokan Erika Claptona, téměř na den přesně před dvěma lety ohromil Lucerna Music Bar s albem Nothin But Love, úspěšné tažení do srdce českého diváka pokročilo i letošním koncertem. A opět přivezl nové, v pořadí jednadvacáté album In My Soul.
Cray začal hrát na kytaru už jako teenager, kdy vzhlížel ke vzorům jako Albert Collins, Freddie King nebo Muddy Waters a k jeho překvapení to byl právě Collins, který mu později pomohl dostat se do podvědomí, když ho vzal na turné coby předskokana. Za čtvrté album Strong Persuader získal první cenu Grammy, sbírku v pozdějších letech rozšířil ještě o čtyři další gramofonky a nedávno i uvedení do bluesové síně slávy. I když na to by snad bývalo ještě trochu času, Crayovi je letos jednašedesát a do důchodu se jak vidno nechystá. Spolupracoval s Keithem Richardsem, Johnem Lee Hookerem či výše zmiňovaným Claptonem, jeho brilantní hráčská dovednost mu získala i kontrakt s Fenderem, a tak nesou dva modely Stratocasterů Crayovo jméno.
Ale Cray není jen skvělý kytarista, ale i zpěvák a majitel velmi příjemného hlasu. Už prvními tóny úvodní I Shiver naznačil, jak se bude večer odvíjet. Bluesovo-soulový feeling, až extrémně pohodová atmosféra, která měla švih, lehkost a vtip. Crayovi kryli záda dlouholetí spoluhráči – klávesista a varhaník Dover Weinberg, baskytarista Richard Cousins a bubeník Les Falconer. Snad jen Weinberg dostal místy více prostoru k rozletu, jinak ale kapela udržovala kompaktnost a vlastně jen více či méně zdůrazňovala svého frontmana. Kdo si klídek rozhodně nedopřával, byl Crayův technik, který měnil kytary po každém kusu.
Cray komunikoval s publikem, s úsměvem přecházel vyznání lásky i pořvávání, s grácií se zvládla i technická závada. Two Steps from the End, I'll Always Remember You, Coming Home, The Things You Do to Me, Side Dish, Hip Tight Onions a mnohé další písně jak z nové nahrávky, tak uplynulých let, devadesát minut uplynulo ani člověk nepostřehl jak, kapela se téměř bez rozloučení zvedla a zmizela v zákulisí. Žádné přídavky, čas využitý téměř do poslední možné minuty, jaképak zdržování se s potleskem a úklonami.
Vlastně sympatický přístup, který alespoň nedrobil skvostný zážitek, a jelo se tak naplno po celou dobu. Jen povzdech na závěr: proč nemohli návštěvníci ani přes několik upozornění - včetně samotného hudebníka - vydržet necelé dvě hodiny bez natáčení a focení, bylo až smutně nepochopitelné.
Robert Cray Band (usa)
27.10.2014, Palác Akropolis, Praha
Foto (c) Tomáš Moudrý
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.