Články / Reporty

Váhavý krok temnotou (Chelsea Wolfe)

Váhavý krok temnotou (Chelsea Wolfe)

ScreamJay | Články / Reporty | 30.04.2017

Stovky, tisíce dešťových kapek na předním skle. Smířlivý chlad, palčivá nostalgie. Holka v metru, co voní po třešňové Coca Cole, a ten připlešatělý podivín v obnošené flanelce, který si právě pořídil svůj první smartfone. Jejich malé příběhy a ten můj, sluchátky spoutaný ve tvém světě. Rajská Zahrada je dnes mé předpeklí. Takhle jsi to chtěla? Vzpomínám, když jsi hrála před Russian Circles, tehdy tak strašně plachá, přesto bezmezně strhující, když jsi ztratila hlas a dobyla uhrančivou masou Dobešku. A co teprve loňský Brutal Assault, místo těkavé něhy pulzující údery, odezdi ke zdi, s maximální metalovou intenzitou. Nebojím se zavřít oči, pokaždé, když odcházíš, jen mám stále větší strach je otevřít.

Temnota je ve své podstatě strašně plochá a upřímná, to jen člověk se naučil dávat jí takové tvary, jaké jí potřebuje dát. Chelsea Wolfe temnotu od prvopočátku tvaruje, aniž by ji zbavovala její upřímnosti, uvěřitelnosti. Jenomže ve Futuru to byl večer otazníků, večer dříve či později přiznaných rozpaků. Jacob Bannon poskládal své Wear Your Wounds do okázale hvězdné koncertní sestavy, já mu ale tentokrát nešel naproti. Popravdě, letošní desku jsem si poslechl pouze dvakrát, den před koncertem. Čert ví, jestli je to jeho toužebně odžitá srdcovka a nebo žánrově nejednoznačná, stylová kulisa. Neustále mi tím připomíná projekt Palms s Chinem Morenem, formálně sympaticky poskládané, pro mě však stroze neosobní. Eponymní otvírák beru, baví mě ten refrén, ta gradace, jenže živě je neustále cítit potlačený temperament. Krotký rebel, u kterého sledujete každé gesto, jako by každou chvíli chtěl vyrvat mikrofon a vyřvat se do prostoru, jenže to se nestane. Víte to, přesto stále čekáte.

Proměna charismatického, drzého "floutka" v plachého Justina K. Broadricka (Jesu, Godflesh), podtržená větší než studiovou tíhou. Smířlivé, vláčné kontrasty. Chvílemi nekonečná bloudění, hledání sebe sama v táhlých plochách, nakousnutá občasným progrockovým sólem. Jacobova mimika tomu všemu, zdá se, věří. Písničkář se zavřenýma očima, co svírá v náruči svou basu, rozdává, ale nic si nebere nazpět. Wear Your Wounds zůstávají monologem, namísto prožitků ticho na baru, hledání slov v postupně řídnoucím davu. K Chelsea Wolfe se otáčím s důvěrou, havraní lady v předklonu, vysvobozuje nekonečné intro zvláštní živou verzí hitovky Feral Love. Jen střípky, motivy, dýchavičné tempo a překvapivě plochý zvuk. Ne, tohle ani zdaleka nepůsobí tak naléhavě, intenzivně jako na Dobešce (potažmo Assaultu).

Vše je čitelné, možná víc, než bych chtěl. Carrion Flowers tentokrát bez zhouby, empatická After the Fall popírá svou elektronickou mezihru a bezohledně eskaluje v somatické kytarové defilé. I když červená víle úplně nesluší, pro mě nejsilnější okamžik celého večera. Dlouhý valčík, váhavé doteky, mrazení mezi lopatkami. Nezaměnitelná Survive má sice sílu refrénu, jenže všechno na úrovni studiové produkce. Jako by se vrátila daleko před poslední desku Abyss, jako by jí okolnosti nutily popřít některé prožité příběhy. Nechci čekat víc, ale taky nechci odcházet s málem. Zavírám oči, třeba bude příště zase líp.

Info

Chelsea Wolfe (us) + Wear Your Wounds (us)
26. 4. 2017 Futurum Music Bar, Praha

foto © Romana Kovacsova

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace