Články / Reporty

Velká ryba v malém rybníku. Young Fathers.

Velká ryba v malém rybníku. Young Fathers.

David Čajčík | Články / Reporty | 01.03.2014

Skotský Edinburgh, jakkoliv nádherné severské město, je se svou popkulturní scénou skryto ve stínu nedalekého Glasgowa a multietnické trio Young Fathers muselo na počátku své existence působit v nemnoha místních klubech lehce nepatřičně. Už ne tak na soupisce žánrově spřízněného labelu Anticon, kam se s debutovým a skvěle přijatým LP Dead upsali. A právě toto album přijeli do MeetFactory propagovat, mimo jiné s pomocí bubeníka, vintage rádiového vysílače beatů a kožených kabátů.

Místo původně ohlášených Deaths předskočili We draw A z Polska, vedlejší projekt členů Kamp!. Jejich první zahraniční koncert je nezastihl nepřipravené, ale publikum ano, a rozčarování bylo na místě. Jako by se dvojice bála do svého elektro popu použít progresivnější samply, navíc se jim vůbec nedařilo udržet vysněnou/zasněnou atmosféru. Triviální beaty sice daly vyniknout až coldwave vokálu, místy doprovozenému poměrně zajímavými tóninami na klávesy či kytaru, ale vystoupení to bylo studené a přístup publika maximálně vlažný.

Young Fathers začali ještě syrověji, než chtěli, a prvních pár písní s provizorním zvukem znělo jako těžce industriální hip hop, kdy elektronické podklady nehrály žádnou roli a trojice schopných rapperů fungovala pouze v kombinaci perkuse/hlasy. Taky zajímavé podání. No Way nebo deathgripovská Queen Is Dead patřily k vrcholům první části koncertu. Atmosféra byla napjatá jak blána u horizontálně položeného kopáku, který společně s roztřískaným činelem posouval hudební stránku Young Fathers daleko po ose intenzity a velmi krátké stopáže skladeb tomu jen nahrávaly.

Get Up s intrem připomínajícím africké kořeny členů fungovala jako pozvánka na zvrácenou party a zejména Kayus Bankole ukázal, že kromě skvělého lyrického frázování vyniká i v tanečních pohybech. Pohybová performance tria byla improvizovaná i nacvičená, ale hlavně neustávající. Silně perkusivnímu ladění celého projevu konkurovaly už jen zvuky vyluzované samými muzikanty, když nebyla nouze o všelijaké vzdechy, kňourání nebo výskání a výsledný drive si musel užít každý. Surové beaty a akcelerující fráze se střídaly s téměř R&B vsuvkami, zpěvnými refrény a někdy dokonce i optimistickými melodiemi, zvláště u skladeb z prvního EP Tape One. A to vše bylo korunováno singlem War. Big fish little pond. More like a whale. In the motherfucking ocean.

Těžko hledat chyby na vystoupení Young Fathers. Hodinový program skončil v nejlepším, interakce s publikem stačila ta hudební a proslovy si nechali až pro osobní setkání s fanoušky v továrním foyer. Zda by jejich setu ještě pomohl DJ, je otázka, na kterou si Young Fathers zřejmě odpověděli ne a není důvod jim nevěřit. Rozhodně se jim podařilo ukázat Praze, jak si ve městě pod mystickým Arthur’s Seat představují budoucnost hip hopu. Bez pozlátka, se zlatem v hrdle a temnotou v srdci.

Info

Young Fathers (uk) + We draw A (pl)
25. 2. 2014, Meet Factory, Praha

foto © MeetFactory

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace