Broněx | Články / Reporty | 28.02.2014
Když loni získali cenu Vinyla za objev roku Planety, jeden ze zástupců jejich labelu MamaMrdaMaso na vyhlášení řekl, že „ocenění je pro nás stejně důležité jako názor kteréhokoli z fanoušků na koncertě“. Přijde mi, že kdykoli, kdy na to přijde řeč, každý má poměrně jasný názor na smysl a význam jakýchkoli hudebních cen. Od postoje, že je blbost soupeřit v muzice jako ve sportu, až po mínění, že je fajn, když existují platformy, které umožňují důstojně ocenit dobrou muziku. Někomu vadí sponzoři, někomu ceremoniály, někomu vadí něco úplně jiného. Všechny názory jsou legitimní, otázkou je, jestli se něco takového mohlo promítnout do skromné divácké účasti na třetím ročníku vyhlašování cen Vinyla.
Brněnská Fléda je velký prostor, který vypadá poloprázdně i při poměrně velkém počtu lidí, celý večer bylo ale na Flédě spíše prázdno než plno a zejména ze začátku připomínala atmosféra večera fotografický workshop. Anglicky zpívající Never Sol se představila hrstce přítomných jenom s klavírem a podporou houslistky. Oproti čerstvé desce produkované Janem Muchowem měly písně komornější úpravy a bylo tak možné naplno si vychutnat vokál - sebejistý, bohatý a barevný. Osobně mám ale s tímhle typem klidných písničkářek s klavírem tak trochu problém – jednotlivé skladby mně po chvíli začnou splývat.
Jako druzí čekali na vedlejší scéně Kyklos Galaktikos, avantgardní hiphopová úderka. V téhle souvislosti mi přijde zajímavé, že jenom jeden ze tří vystupujících, Houpací koně, měl co dočinění s letošním ročníkem Vinyly. Vlastně, proč by předávání cen mělo být nutně přehlídkou nominovaných? Kyklos Galaktikos se pouštěli do noisovějších krajin, opouštěli klasické hiphopové schéma, které ale pořád zůstávalo v základu. Všechno ale zabíjel špatný zvuk. Je jednoduše hloupé, když u hip hopu není rozumět textům, nemluvě o beatech, které se nepříjemně tříštily o zadní stěnu.
Houpací koně sice s deskou Everest v rámci cen Vinyla nevystoupali až na vrchol, ukázali ale, že poctivé kytarovky nejsou mrtvá záležitost, že na rokenrol není člověk nikdy starý a že zpěvné refrény neznamenají podbízivost. Průzračný zvuk, průzračné písně, životní zkušenost. Houpací koně umějí zahrát se stejně velkým nasazením v maloměstské hospodě i v obřím klubu pro několik set lidí, skrznaskrz propocená košile frontmana Jirky Imlaufa je toho vždycky spolehlivým důkazem. Ale ta velká pódia Houpacím koním sluší mnohem víc.
Samotné slavnostní vyhlašování v pauze mezi Never Sol a Kyklos Galaktikos proběhlo skromně, bez náznaků falešné parády, bez přepjatých emocí a víceméně bez překvapení. Cenu za počin roku si odnesl za projekt Piána v ulicích Matěj Kobza (přesněji řečeno, cenu si převzal jeho brněnský dvojník Ondřej Hollan). Objevem roku se stali Nylon Jail (konečně pořádný country, pravila předávající Apačka). Deskou roku je podle poroty druhé album SEAT nadžánrových Vložte kočku. Pokud měl někdo z oceněných potřebu poděkovat, obešlo se to bez dlouhých únavných řečí. Moderátoři Hortenzie Vzteklá a Martin Tvrdý se omezili na vtipně strohé povely „děkujte! tleskejte!“. Sečteno a podtrženo, vítězové se vyhlásili, ceny se předaly, zahrály fajn kapely, zatleskalo se a šlo domů. Nic víc, ale ani nic míň.
Vyhlášení III. ročníku hudebních cen Vinyla
Never Sol, Kyklos Galaktikos, Houpací koně
26. 2. 2014, Fléda, Brno
foto © Vrbaak
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.