Články / Rozhovory

Voiski: Set musí mě samotného přimět tančit, jinak bych byl pokrytec

Voiski: Set musí mě samotného přimět tančit, jinak bych byl pokrytec

redakce | Články / Rozhovory | 12.04.2018

Jeden z předních činitelů francouzsko-nizozemské elektronické scény, Voiski, přijíždí představit do Prahy svůj unikátní live act. Pomocí kombinace prvků z širokého žánrového spektra, zahrnujícího klasický detroitský house, trance, acid a techno, vytváří rozsáhlé vrstvy, které jako by reflektovaly jeho působnost na hudebním a uměleckém poli - klasická klubová elektronika, experimentální audiovizuální projekty i jeho akademická historie vytváří široký rozhled, díky kterému dokáže pozornost svých posluchačů mistrně ohýbat. Kromě vztahu k českému publiku jsme se v rozhovoru s ním snažili dostat pod povrch jeho symptomatického live actu, který se v průběhu uplynulých let vyvíjí pod vlivem evropské elektronické scény. Introvertně působící producent, který se na pódiu mění v démona analogu a acidové estetiky, vystoupí 20. dubna na pražské party Tetris v prostoru 36 Underground.

Ve svém interview na Resident Advisor ses zmiňoval o posttranceu a jeho spojení s technem. Jak ses k tomuhle provázání stylů dostal?
Snažil jsem se co nejvýstižněji definovat určitý styl a napadlo mě využít žánru, který ho ovlivňuje. U řady stylů vznikly jejich „post“ varianty, jako třeba postrock, který vypichuje roztáhlý, minimalizovaný aspekt rocku, štěpí jeho strukturu. Postžánry tíhnou k tomu zaměřit se na prvky, které jsou pro jejich původce skutečně podstatné, a ty zbylé kritizovat. Postžánr se obvykle objevil ve chvíli, kdy se jeho původce začal uchylovat ke klišé a stal se tak schematickým, že působil až komicky. V současnosti pozoruji mnoho umělců na elektronické hudební scéně, kteří na trance odkazují, nejvíce Lorenzo Senni nebo Nthng se svým EP Traveller. Co je pro mě opravdu podstatné, je návrat melodické emoce v elektronické taneční hudbě.

Tvoje poslední album Disconnections působí více snově než tvá nedávná EPs. Co tě přimělo „zpomalit”?
Tohle album je konceptuální release ze zákulisí turné - je to kompilace tracků, které jsem vytvořil v letadle na cestách mezi vystoupeními. Všechny tracky ukazují nutně snovější a melancholičtější část mé produkce. To ale neznamená, že bych chtěl ze své běžné techno polohy ustoupit. V současnosti intenzivně pracuji na velmi tvrdém EP pohybujícím se mezi 138 a 143 bpm - v rychlosti se nechci nijak omezovat.

Českou republiku jsi navštívil několikrát, a to nejen jako Voiski, ale i jakožto součást Polar Inertia. Spojují se ti s českým prostředím nějaké konkrétní pocity?
Pamatuji si, že akce, na kterých jsem u vás hrál, proběhly v bláznivě ohromujících industriálních prostorech jako Dolní Vítkovice nebo MeetFactory. Co se týče lidí, tak vzpomínám na vroucné, otevřené publikum s velkou dávkou zvídavosti.

Tvoje další vystoupení bude v rámci Tetrisu, což je jedna z houseově zaměřených akcí v Praze. Připravuješ si live act podle očekávaného publika nebo se necháš unášet atmosférou na místě?
Každý rok vytvářím nový live set ze škály tracků určených speciálně pro live účely. Tenhle set hraju na různých místech po celý rok, posunuji a rozvíjím ho po každém vystoupení na základě odezvy publika. Se setem chci být ale taky osobně spokojený, takže i tracky, které mají skvělou odezvu, často vyřadím, protože jsem unavený z toho je poslouchat každý týden. Set musí mě samotného přimět tančit, jinak bych byl pokrytec. Občas si připravuji specifický live set, ale to pouze pro určité neobvyklé projekty, jako byl například Mira Festival, kde jsem stavěl set pro akustický 3D prostor, nebo Les Siestes Electroniques v Paříži, kde jsem měl vytvořit live set ze zvukového archivu Musée du Quai Branly. Takové příležitosti jsou ale jenom párkrát za rok, neměl bych čas na to si připravit kompletně nový live set každý víkend. Naopak myslím, že hrát své tracky po dobu několika týdnů můj set více a více zdokonaluje.

Spousta lidí se těší na tvůj další výstup na letním Dekmantelu. Co chystáš dále?
Na léto hodně hraní po celé Evropě. V současnosti dělám na řadě releasů, velké kompilaci na svém labelu Super 95 a nějakých EPs s Cosmic AD, Construct Reform a Dolly.

Info

Živě:
Tetris: Voiski live (fr)
20. 4. 2018 23:00
36 Underground, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace