Tomáš Kaňka | Články / Reporty | 12.11.2017
Druhý listopadový týden, špička hutného post-metalu, plný sál, záštita pražské Alternativy. Jako by se ten loňský příběh opakoval. Legendární klubový festival pro aktuální ročník zvolil obdobou strategii a do programu postavil vedle jazzové improvizace a elektronického experimentu taky zeď z metalových kytar. Loni světelné tanečky s Celeste, letos vizuálně bombastická Amenra. Loni Ponec, letos neméně působivý prostor La fabriky. Dál už bez paralel, koleje se rozjíždí.
Než vykolejíme, nastoupí Kalle, milé táborské duo, které pár dní před pražským koncertem vydalo nástupce dlouhohrajícího debutu. Koncertní set sice načíná klasika My Lost Child, na nové kousky však dochází záhy – u Fear a Stones říkám dobrý, u Shadows spíš ne, ale uvidíme doma. A jinak? Bezva. Bodují triphopové půdorysy, tradičně výtečný přednes Veroniky Buriánkové i postrockově zabarvené gradace kytary Davida Zemana. Nejlíp je pak ve vypjatějších pasážích, kdy Kalle plně využívají specifik velkorysého prostoru a nacházejí balanc mezi intimitou a naléhavostí. Amenra má nač odpovídat.
fotogalerie z koncertu tady
Rychlá přestavba, promítací plocha do polohy připraveno, kapela přichází. Boden je skladba pro začátky a Belgičané to ví – rituální údery skleněných lahví předznamenávají první kytarové ortely. Když se ozvou, není o jejich charakterističnosti pochyb. Amenra. Zemitost sludge/blackových riffů se střetává s vysoko položeným řevem, hutnost s bezútěšností. Zpěvák Colin H. van Eeckhout se sice pořád neotočil, zato na novince přidal několik neřvavých pasážích. Proti experimentu nic nemám, proti laciné plačtivosti ano.
Vévodí práce s intenzitou, hra na vyčkávání a úder. Odtud ona koncertní síla, pověst živé kapely. Jenom to překvapení chybí. Zbytečně se avizuje, volám po změně tempa, marně vyhlížím nový motiv. Přesvědčivá apokalyptická atmosféra a vizuálně sonická uhrančivost svádí k plnému odevzdání, ubíhající čas však nutí zamýšlet se, nakolik je současný koncept Amenry vyčerpán.
Festival Alternativa: Amenra + Kalle
9.11.2017 La Fabrika, Praha
foto © Anna Baštýřová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.