David Stoklas | Články / Reporty | 15.09.2022
Poslední deska Portrait of a Lady brooklynské hudebnice Shilpy Ray je neobvyklou směsí žánrů a energií s jedním společným jmenovatelem. Nasranost. V jejím případě nejde o prvoplánovou agresi, ale o reakci na všechny nemilosrdné rány života, nad nimiž je zbytečné brečet, lepší je na ně plivnout s ironickým úšklebkem.
Večer zahájili brněnští Science Killer. Místo pozdravu poslal Martin Beláň ven úpěnlivý, skřípavý zvuk své kytary. Kdo je znal, věděl, že to bude hodně nahlas. Čtveřice představila skladby z poslední nahrávky Blackbirds, z pódia se valila kytarová mlha a zádumčivá melancholie. Beláňův vokál měl co dělat, aby se prodral ven, ale mantru „I’d rather die, for you” ve skladbě Sorry slyšeli všichni. Zatímco on byl ponořen hlavně do sebe, na druhé straně podia předváděli Šimon Podrazil s Ivem Lorencem zběsilé kytarové námluvy. Došlo i na křest, naprosto minimalistický.
fotogalerii z brněnského koncertu najdete zde
Netrvalo to ani vteřinu, hned jí byl plný sál. A nemohl za to jen mocný vokál Shilpy Ray, od prvních úderů do klaviatury až po poslední ránu do činelu kolem sebe měla sebevědomou auru. Ze začátku slovy šetřila, i poté byla komunikace mezi ní a publikem úsporná. Někdo mohl čekat angažované proslovy, asi se to i nabízelo vzhledem k tématům, jimiž jsou její skladby protknuté. Mezi hlavní inspirace velice osobně laděné poslední desky patří výstava The Ballad of Sexual Dependency, kde jsou představeny desítky fotografií Nan Goldin, tematizující drogy a vztahy jimi zasažené. Vážná témata jako sexuální násilí, rasismus a bolest, kterou způsobují, podávala skrze písně, s jemným nádechem humoru, ale taky až na kostní dřeň, ze které se dá leccos seškrábnout.
Ray střídala chraplák s jemnými polohami, v těch melancholičtějších vzbuzovala smutek, v těch energických jste se jí museli bát. Chvíli šel z podia neotesaný punk ve stylu The Stooges, pak intimní dream pop nebo až osmdesátkový rádiový pop. Shilpa Ray před posledními písněmi prohlásila, že jí institut přídavku přijde zvláštní. Takže prostě zahraje, co má, a pak se rozloučíme. Konečně to zase někdo řekl a udělal.
Shilpa Ray(us) + Science Killer
13. 9. 2022 MeetFactory, Praha
foto © Vrbaak
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.