Články / Reporty

Vytržení z halucinace (Blues for the Redsun + Year of the Cobra)

Vytržení z halucinace (Blues for the Redsun + Year of the Cobra)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 13.09.2023

Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz. U tuzemských Blues for the Redsun se toto „méně“ přetavilo ve „více“ tím způsobem, že skromný počet zahraných skladeb i not vyústil v monolit ohlušujícího a velmi vtahujícího zvuku. „Méně“ amerických Year of the Cobra se pak týká počtu členů kapely, dvou, což s sebou neslo „více“ semknutý a přítomný dojem ve vzájemné chemii jak mezi muzikanty, tak v komunikaci s publikem.

Před začátkem koncertu jeden člen Blues for the Redsun pověděl zvukaři, že se nemá bát hojně používat mlhostroj. A hustá mlha skutečně během setu několikrát muzikanty zcela pohltila. Pohlceni ovšem byli i posluchači. Když někdo v souvislosti s koncertem řekne, že se hudba „slila do koule hluku“, povětšinou to myslí jako výtku. Zde šlo patrně o záměr a výsledek byl velmi intenzivní. Koule hluku se rozvalila s prvním úderem bicích a narazila do posluchačů, co jí stáli v cestě. A drtila jim těla celých třicet minut. Popravdě nevadilo by, kdyby kapela hrála dvakrát tak dlouho.

Ačkoli název BFTR odkazuje ke stejnojmennému albu Kyuss, s jejich zvukem nemají mnoho společného. Hudba v sobě originálně slučuje spíše temně pomalé riffy dávající vzpomenout sludge či doom metal a útočnou krabičkovou elektroniku typickou pro drone i noise, přičemž těmto žánrům zpravidla sluší delší koncerty. Na svých nahrávkách si BFTR pohrávají s narkotickou tematikou a jejich set skutečně měl halucinační účinek. Mlha, tma, nejasné předěly mezi skladbami zapříčiňující časovou dezorientaci, ale též křičivé vokály, které šlo na pozadí dunivých kytar a kvílící elektroniky spíše tušit než jasně slyšet. Právě tím se ovšem přiblížily dojmu zvukové halucinace, čehosi chimérického, ozývajícího se odjinud.

Onu pomalu se otáčející mohutnou kouli zvuku pak Year of the Cobra sice krapet zmenšili, ale zato roztočili. Emancipovaná rytmická sekce prostor prosytila energičtější a přímočařejší muzikou, jež vytrhla z předešlé hlukové halucinace. Agresivní baskytarové riffy zdárně korespondovaly s gestickým a jaksi rozmáchlým způsobem hraní bubeníka Johanese Barrysmithe, do čehož byl étericky zastřený vokál baskytaristky Amy Tung Barrysmith příjemným kontrastem. Stage tonula v červeném světle, bubeník se smál a ticho mezi údernými skladbami zaplňoval úsměvnými průpovídkami, vše působilo semknutě a poctivě, ale…

Jako by oproti BFTR postrádali co do originality. Jistě, show to byla živelná a důrazná, ale vůči tuzemské formaci se Year of the Cobra zdáli mít méně zřetelnou a osobitou tvář. Před lety Blues for the Redsun v Brně otevírali akci Doom over Brno, a i tehdy nasadili následujícím skupinám laťku dost vysoko. Takže to uzavřeme s tím, že méně je někdy více a hrát první neznamená být nutně „slabší“.

Info

Year of the Cobra (us) + Blues for the Redsun
12. 9. 2023 Kabinet múz, Brno

foto © Jan Svora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace