blueskin | Články / Reporty | 29.11.2017
Skotští Hidden Orchestra patří ke kapelám, které u nás koncertují tak často, že to skoro zavání nějakým Kosheen efektem. Naštěstí ale jen zavání - soubor kolem principála Joea Achesona rozhodně není z těch, kteří by tuzemské koncerty vyhledávali proto, že se jim v domovské Británii dlouhodobě nedaří protnout s poptávkou publika. Vazby, které k naší zemi kapelu poutají, jsou především kreativního rázu. Na jejich deskách pravidelně hostují čeští umělci v čele s Tomášem Dvořákem (Floex) a v poslední době stále častěji i Clarinet Factory.
Floex v minulosti s Hidden Factory na jejich českých koncertech rovněž vystupoval, při pražské zastávce jejich letošního turné zněl ale jeho klarinet pouze ze záznamu. Clarinet Factory byli zase přítomni v podobě dvou remixů, kterými Acheson a spol. přispěli do jejich diskografie. Tahle česko-britská linka tak byla během koncertu stále přítomna, navíc ji principál neustále zdůrazňoval v promluvách mezi skladbami. Bylo tudíž velmi snadné (a navíc vrcholně příjemné), připadat si při vystoupení zahraniční kapely jako součást hudebně vyspělého národa.
Tím hlavním tu ale byla pochopitelně hudba. Koncerty Hidden Orchestra jsou vyhlášené tím, jak se při nich jazzově-ambientní studiový materiál mění v energií sršící směs jazzu, elektroniky a postrocku. Vizuálně nejatraktivnější součástí dění na pódiu je dvojice bubeníků, které doplňuje trojice muzikantů v čele s Achesonem. Ten si od obsluhy předtočených hudebních prvků odskakoval ke kontrabasu a za svého vyvýšeného stanoviště působil dojmem ředitele celého orchestru.
fotogalerie z koncertu tady
Výrazným přínosem bylo zapojení pianistky a houslistky Poppy Ackroyd, která během večera dokázala, že dokáže obstát jak v roli sólistky, tak coby součást většího celku. Největší síla Hidden Orchestra je právě ve schopnosti jednotlivých členů přispět svým umem k finálnímu výrazu kapely, aniž by přitom dávali své mistrovství přespříliš najevo. Jakmile se ale na některého hudebníka zaměříte a sledujete chvíli jeho výkon, dojde vám, že v tomhle souboru neexistuje jediný slabý článek.
Čistě klavírní zahajovací set Poppy Ackroyd byl ve znamení chystané desky Resolve. Stylově se skladby Ackroyd vymykají snivému ambientnímu pojetí postklasického klavírního komponování, jaké známe třeba od Nilse Frahma. Spíše se blíží takovému Hauschkovi, se kterým hudebnici pojí záliba v rytmickém hraní napodobujícím postupy elektronické taneční hudby. Absence vokálů umožňuje soustředit se jen na spektrum zvuků, které se rodí z naprostého souznění Ackroyd s jejím nástrojem. “Chtěl bych se stát hudbou a jen tak se vznášet ve své pravé podstatě,” zpívával kdysi Filip Topol. Myslím, že takhle nějak to jeho vznášení musí vypadat.
Hidden Orchestra (uk)
26. 11. 2017 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Kateřina Jarošová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.