Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 17.11.2017
Šumperský festival Blues Alive pokořil svou zatím nejvyšší metu. Dovézt na festival osobnost Jonnyho Langa, držitele Grammy a jednoho z aktuálně nejoceňovanějších světových kytaristů do moravského podhorského města - to už je pořádný majstrštyk. A očekávání tomu odpovídala. Předem vyprodáno, Dům kultury našlapaný už s osmou večerní. Do jisté míry tomu byl přizpůsobený i program, který Langovi předcházel.
Phil Shoenfelt se Southern Cross vzpomínali na zesnulého spoluhráče Bruna Adamse. Shoenfelta obklopuje aura životních zkušeností a je více bluesmanem svou osobností než tím, co jeho dravá parta na pódiu předvedla. Dramaturgicky byl velmi chytře za temného Shoenfelta postaven Slawek Wierzcholski a v bývalém Československu vpravdě legendární kapela Nocna zmiana bluesa, jejichž vystoupení svítilo pozitivní energií. Rozzářený frontman (evokoval Johna Mayalla, snad svým vzhledem rozverného důchodce, který stále nezapomněl na své hippie mládí) si svůj návrat do Šumperka po jedenácti letech viditelně užíval a skvěle kontrastoval s předcházejícími. Nick Schnebelen Band byli po spíše akustické polské bandě mostem k hlavní hvězdě festivalu. Ostrý bluesrock táhl dopředu hyperaktivní frontman, střídaly se ostré riffy s kytarovými frajeřinkami: Hraní za hlavou, OK! Co takhle hraní za hlavou vleže? Bez problémů! A publikum bylo jejich.
fotogalerie z festivalu tady i tu
Jonny Lang je hvězda, o tom není sporu. Ale taky absolutní profesionál. Takže přišel na čas a bez zbytečných cavyků odpálil hodinu a půl dlouhé vystoupení, při kterém bylo v sále tak husto jako nikdy. Lang s výbornou doprovodnou kapelou udělali průřez celou kariérou, od věcí z aktuální desky Signs až k té nejstarší, kdy byl ledva patnáctiletým klučíkem, zázračným děckem s kytarou. Nyní, po dvaceti letech, je muzikantem na vrcholu kariéry, sebejistým ve všech žánrových polohách, kterými prochází. V Šumperku předvedl soustředěný výkon, jehož těžištěm byla hudba, nikoliv hvězdná show. Jen trošku chyběl přenos energie až do nejzazších koutů kulturáku...
Vystoupení Jonnyho Langa bylo i gestem festivalu: "Podívejte se - máme na to!" A nešlo o prázdné gesto, Lang do dramaturgie Blues Alive skvěle zapadl. Jen se trochu bojím, jestli si letošní ročník nevystřelil svůj nejprůraznější projektil hned na začátku. Uvidíme.
Blues Alive 2017:
Phil Shoenfelt & Southern Cross (gb/cz), Slawek Wiercholski & Nocna zmiana bluesa (pol), Nick Schnebelen Band (us), Jonny Lang (us)
16. 11. 2017, Dům kultury, Šumperk
foto © Radim Malíček
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.