Jakub Béreš | Články / Reporty | 15.03.2016
Zahájení se ujal nizozemský popový objev Klyne, ovšem s britským soundem. Kombinují zvuk většiny electropopových ostrovních projektů, které si to z klubů namířili na vrchol top stovky, nejvíce se podobali Disclosure a jejich singlům, kde jim hostuje Sam Smith. Klyne neoslnili. Zpěvákův hutný hlas byl sice po technické stránce výborný, nicméně zněl zaměnitelně a bez hlubších emocí. Situaci nezachránil ani předvídatelný hudební podkres, který postrádal překvapivé momenty. Na předkapelu ok? Navnadili a dramaturgicky zapadli.
Years and Years jsou na tom s autenticitou o mnoho lépe. Každý jejich beat dává smysl a je přesně na svém místě, obzvláště pak v tanečnějších singlech jako Shine nebo Take Shelter, které musely roztančit snad každého. Years and Years si rovněž dávají záležet na vizuálním dojmu, a tak stage zdobila světelná stěna s geometrickým motivem obalu debutové desky Communion (2015), jemuž dominovalo písmeno Y.
S lehkým zpožděním naběhl Olly Alexandr ve svém typickém outfitu, který se skládal z kraťasů Nike, dlouhých bílých ponožek a výrazné bundy. Úvodní Foundation zněla tajuplně a až krystalicky čistě, zvuk na jedničku. Od pomalého úvodu se hned přešlo k singlu Take Shelter, dekorace svítila a nad hlavami fanoušků se objevil les mobilů, který nezmizel až dokonce, ojediněle byl k vidění tablet. K pomalejším kouskům jako Eyes Shut frontman zasedl za klávesy, ty však neměly takovou odezvu. Nutno dodat, že vše vyzpívával naprosto čistě, občas mu krylo záda duo vokalistek, což skladbám dodalo na úplnosti.
Zazněly všechny písně z debutu a k tomu dva covery navrch. V půli koncertu to byl Dark Horse vs Hotline Bling (Katy Perry a Drake), kterou Years and Years předvedli v originální, poklidně gradující verzi. V přídavku vyšvihli Toxic (Britney Spears), která se do setlistu hodila méně. V poslední King si pak Alexandr nasadil na hlavu zlatou korunu, aby mu pak celý sál vřele tleskal, což ho dojalo téměř k slzám.
Years and Years se stali hvězdami první velikosti prakticky přes noc, přesto jako hvězdy nepůsobí. Jsou osobití, na pódiu působí lehce podivínsky. Milí a hlavně neuvěřitelně skromní a civilní. I rádio friendly kapely můžou mít originální tvář.
Years and Years (uk) + Klyne (ne)
12. 3. 2016 Fórum Karlín, Praha
foto © Jan Kuča
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.