Články / Reporty

Za Dveřmi zaprší a neuschne

Za Dveřmi zaprší a neuschne

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 14.07.2016

Se středečním pouličním programem nekompromisně zamíchalo počasí. Scena C – Muzikanty sice mohla pozvat další zvědavce do své lunaparkové jurty, ale Matteo Galbusera, toho času bez střechy nad hlavou, ve vytrvalém dešti začít nemohl. Soubor Squadra Sua čekal podobný osud, i přes veškerou snahu organizátorů stejně pouličním i jiným open-air akcím velí počasí a to se včera rozhodlo, že na Výstavišti Holešovice je nějak moc sucho. Třetí festivalový den tedy nakonec odstartoval v osm hodin právě Matteo, kterému páni Muzikanty poskytli svou jurtu. Nouzové řešení přineslo příjemnou komornější atmosféru.

Italský břídil jede na ryby. Může to být účetní, zaměstnanec libovolného řetězce, pošty nebo čerpací stanice, každopádně teď je víkend a on se konečně může věnovat své oblíbené kratochvíli. Ač to nejdříve vypadá, že to bude rybaření, není tomu tak. Na rybářské stoličce s prutem v ruce poslouchá přímý rozhlasový přenos z Wimbledonu a sní o velké tenisové kariéře. Tenisové utkání, zredukované na zvukový záznam, zní jako úplně jiné utkání, které by se mělo vysílat podstatně později. Fanatický milovník bílého sportu propadne své vášni a postupně si archivní raketou Dunlop nahraje na smeč celý obsah své mrazící tašky včetně salátu a hroznového vína (na plato vajec díkybohu nakonec nedošlo). Asociální úředníček na chvíli vystoupí ze svého stínu a snaží se na sebe upozornit za každou cenu tím nejlacinějším způsobem. Má hromadu raket, zneklidňující červený kožich a schopnost skvěle imitovat sportovní komentátory. Všechno je mu jedno, žije pro skandující tribuny ve své hlavě. Matteo Galbusera je dobrý Loser. K tomu mu dopomáhej divák.

Vzhledem k tomu, že se déšť kolem deváté umírnil, mohlo následovat představení Carilló španělského souboru Companyia La Tal, který se po roce vrátil do pražských ulic na vlastní přání. Loni s sebou vousatý principál a jeho sekundanti přivezli Incredible box, letos zcela jiná trojice funkční hodinový stroj s dostatkem ozubených koleček. Pestrá a líbivá scénografie slibovala laskavou pohádku ve stylu toho, co by se mohlo stát, kdyby v nějakém kouzelném hračkářství skočili cukrkandloví panáčci z polic a utkali se v urputném rytířském souboji o marcipánové srdce cukrové panenky. A vlastně to tak bylo. Já jsem ale po chvilce sledování měla pocit, že to celé vidím jen klíčovou dírkou za zamčenými dveřmi, což mi brání nechat se unést.

V závěru večera se pak část publika vypravila zpátky do jurty, aby vyslechla další Slovosledí příběhy. Taková jurta plná polštářů, to už je ideální vypravěčské doupě. V divadelním stanu se mezitím připravila světová teatrální kapela Střídmí klusáci v kulisách višní. Vašek Jelínek tentokrát neznal Bratra, ale Jakuba Folvarčného, který celý povedený večer zakončil promenádou v námořnickém spodním prádle. Co dodat? Festivalu Za dveřmi už vážně chybí asi jen ten bagr. Punk Soul bagr a Amanitas Fire Theatre už dnes večer.

Info

Pražský festival pouličního divadla Za dveřmi 2016
11.-14.7.2016, Výstaviště Holešovice, Praha
www.zadvermi.cz
www.artprom.cz

foto © Karel Fořt

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace