Články / Reporty

Za pikolou nádraží (WWW)

Za pikolou nádraží (WWW)

Marek Blažíček | Články / Reporty | 23.07.2016

Jeden z příletů atomové včely (údajně poslední letní v Praze) byl naplánován na 21. 7. do pražského Nákladového nádraží Žižkov. Zábavu před přistáním měla zajistit dvojice Červen. Apokalyptický hmyz toužil přilákat další neuspořádanou hmyzí společnost, aby se roztančily sekery a v rytmu neurotických beatů bylo postaveno dílo z toxického vosku.

Po osmé se začalo dezinfikovat nebe. Duo Červen rozeznělo instrumentální vlnu složenou z bicích a kytary. Její nasazení se ze začátku zdálo neuchopitelné, ale jak se z hlubin nořily další tóny a rytmy, postupně to člověku docházelo. Nečekané přechody, změť tónů, v níž se skvěle potápělo, ale netopilo. Lehká panika zavládla, když před koncem jejich setu zamrholilo, ale duha se ohnula přes koleno.

Po devátý už nebe zářilo barvami perskýho koberce. Pod pódium se nahrnula celá hmyzí společnost. Sifon spustil. Nejdřív skoro komorně. Sám ve stínu lamp. Posléze se k němu už připojila zpěvačka Milesa. A poté i bubeník Pavel Fajt. K obědu půl kila antihmoty dávalo smysl. Když splynul rytmus (který ještě umocnily bicí), texty, temné zaříkávání Ondřeje Anděry, jeho vizuální projev a hlas zpěvačky Milesy, tak nebylo potřeba ani přikusovat chléb. Atomová včela přiletěla. WWW se dařilo přirozeně působit dojmem, do kterého by se spousta skupin ráda stylizovala. Její výstup působil jako organismus, v němž všechny rušivé prvky zanikaly. Nebo alespoň promlčely svoji záruční dobu.

Skupina se se svou dlouhodobou koncepcí totiž pohybuje prostorem, který je vzdálený tomu, aby pro něj stačila měřítka hip hopu a vlastně i samotné hudby. Její práce obě tato území dávno překročila. Dávno je pro její pochopení důležité hodnocení v kontextu umění, ať pro její vizuální prezentaci (hlavní textař skupiny Lubomír Typlt je výtvarníkem), texty, jejich propojení s hudbou či pro rozmanitost pocitů z poslechu.

Ve čtvrtek mezi devátou a jedenáctou výjevy z klipů nebo přebalů nahradila živá interpretace. Stíha, kterou zhmotnil zvuk, vyhnala kus opravdové každodenní psychózy. Zvlášť když s Májem přišel strašný lesů pán a při poslední ohlášené Pikole přes jeho duši přešla suchá noha. První z přídavků Ohni se mnou pojď sebral naději na dopad, jako poslední se na všechny podepsal Tikající muž. Zavládnutí profesionální hysterie.

„Chci ji ze sebe setřást/ stojí mi v cestě/ budoucnost/ zakousla se mi do nohy/ jak vzteklá fena/ a trhá a nemá, nemá nikdy dost.“

Bude třeba znovu dezinfikovat nebe.

Info

Hudba v kolejích: WWW Neurobeat + Pavel Fajt
support: Červen
21. 7. 2016 Nákladové nádraží Žižkov, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace