Články / Reporty

Zaříkávání skrze kvílení kytar (The Sweet Release of Death)

Zaříkávání skrze kvílení kytar (The Sweet Release of Death)

David Stoklas | Články / Reporty | 13.07.2022

Struny se chvěly tak intenzivně, že to staré zdi se zbytky omítky v karlínských kasárnách muselo fyzicky bolet. The Sweet Release of Death, děti rotterdamského undergroundu, překlápějí hluk do spektáklu, kdy je škoda mít špunty v uších a nechávat si ujít byť jen nějakou část spektra nabízených zvukových frekvencí.

Předkapela – sinks. Nemohlo se tu objevit nic jiného než toto známé brněnské trio. Agresivní kytary, chtěná zpětná vazba, roztančená basa, jemný hlas, recitál, ale většinou bordel a křik. Nabízela se i soutěž, kdo nechá na nástrojích více krve. Sinks na sobě nedali znát ani špetku ospravedlnitelné únavy, přece jen se zrovna vrátili z evropské šňůry, kde se mimo jiné potkali na koncertě v Rotterdamu i s holandskou trojicí, s níž dle úsměvů nad předkoncertním pivem navázali vřelý vztah.

Narodíš se a pak zemřeš. Něco mezi tím se samozřejmě děje, ale většinou nad tím nemáš moc kontrolu, a když náhodou ano, tak si ten výjimečný okamžik užij a dobře zapamatuj. Nějak takhle o The Sweet Release of Death a jejich poselstvích mluví label Subroutine. Existenciální texty se krásně mísí do řevu nástrojů, možná dobře, že naživo podobným kapelám je rozumět občas velmi obtížně. Pak by to bylo na provaz. Ve skladbě Sway z poslední desky Alicia Bretón Ferrer řečnicky hřímala: „Who I am, Who I am?“ Doufám, že až se to dozví, tak se o to podělí. Nejistota je schovaná v hluku nástrojů, jejichž signál je natisíckrát emulovaný krabičkami, většinou zbastlenými doma na koleni.

Výhodou The Sweet Release of Death je, že se neztrácejí v souhře ani sami v sobě. Aliciin zpěv povětšinou pluje skrz, kličkuje mezi cválajícími bubny, dost často evokuje zaříkávací rituál, co ve správných chvílích přechází ve vysoký křik smrtonošky. Střídali se, jestli dělá větší humbuk overdrivovaná basa nebo kytara s prstokladem někde hodně daleko za dvanáctým pražcem. Důkazem lidství, schovaným za úzkostnou náladu hudby, budiž i drobná nesnáz v úvodu skladby Sick Girl. „I’ve fucked up,“ omlouval se se smíchem Martijn. Vůbec, bylo to skvělý.

Info

The Sweet Release of Death (nl) + The Sinks
12. 7. 2022 Kasárna Karlín, Praha

foto © se svolením The Sweet Release of Death

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace