David Stoklas | Články / Reporty | 13.07.2022
Struny se chvěly tak intenzivně, že to staré zdi se zbytky omítky v karlínských kasárnách muselo fyzicky bolet. The Sweet Release of Death, děti rotterdamského undergroundu, překlápějí hluk do spektáklu, kdy je škoda mít špunty v uších a nechávat si ujít byť jen nějakou část spektra nabízených zvukových frekvencí.
Předkapela – sinks. Nemohlo se tu objevit nic jiného než toto známé brněnské trio. Agresivní kytary, chtěná zpětná vazba, roztančená basa, jemný hlas, recitál, ale většinou bordel a křik. Nabízela se i soutěž, kdo nechá na nástrojích více krve. Sinks na sobě nedali znát ani špetku ospravedlnitelné únavy, přece jen se zrovna vrátili z evropské šňůry, kde se mimo jiné potkali na koncertě v Rotterdamu i s holandskou trojicí, s níž dle úsměvů nad předkoncertním pivem navázali vřelý vztah.
Narodíš se a pak zemřeš. Něco mezi tím se samozřejmě děje, ale většinou nad tím nemáš moc kontrolu, a když náhodou ano, tak si ten výjimečný okamžik užij a dobře zapamatuj. Nějak takhle o The Sweet Release of Death a jejich poselstvích mluví label Subroutine. Existenciální texty se krásně mísí do řevu nástrojů, možná dobře, že naživo podobným kapelám je rozumět občas velmi obtížně. Pak by to bylo na provaz. Ve skladbě Sway z poslední desky Alicia Bretón Ferrer řečnicky hřímala: „Who I am, Who I am?“ Doufám, že až se to dozví, tak se o to podělí. Nejistota je schovaná v hluku nástrojů, jejichž signál je natisíckrát emulovaný krabičkami, většinou zbastlenými doma na koleni.
Výhodou The Sweet Release of Death je, že se neztrácejí v souhře ani sami v sobě. Aliciin zpěv povětšinou pluje skrz, kličkuje mezi cválajícími bubny, dost často evokuje zaříkávací rituál, co ve správných chvílích přechází ve vysoký křik smrtonošky. Střídali se, jestli dělá větší humbuk overdrivovaná basa nebo kytara s prstokladem někde hodně daleko za dvanáctým pražcem. Důkazem lidství, schovaným za úzkostnou náladu hudby, budiž i drobná nesnáz v úvodu skladby Sick Girl. „I’ve fucked up,“ omlouval se se smíchem Martijn. Vůbec, bylo to skvělý.
The Sweet Release of Death (nl) + The Sinks
12. 7. 2022 Kasárna Karlín, Praha
foto © se svolením The Sweet Release of Death
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...