Martin Řezníček | Články / Reporty | 28.10.2017
Přešlapujeme pod kulovitou střechou O2 areny. Z pódia se už nějakou dobu ozývají ruchy snažící se navodit tajuplnou napjatou atmosféru. V tuto chvíli však převládá spíše zvědavost a debatuje se nad tím, jak Nick Cave & The Bad Seeds naloží s prostorem údajně největšího pódia, na kterém v rámci letošního turné vystoupí.
Konečně se zjevuje kapela a s ní ústřední postava v černém obleku a bílé rozhalené košili. Tóny úvodní Anthrocene se s trýznivou slastí zařezávají do masa i kostí a Cave už po několika vteřinách dokazuje, že ani obří stage mu není překážkou pro vytvoření intimního prožitku, jakkoliv zatím sledujeme pouze jeho matný stín promítaný na plátně. Záběr na něj problikne na obrazovkách jen na zlomek sekundy. Ať už se jedná o záměr nebo technický problém, k náladě to perfektně sedí. Následují další dvě písně z poslední desky Skeleton Tree a vynořují se vzpomínky na jednorázové promítání snímku One More Time with Feeling, v němž bylo album den před jeho vydáním představeno. Většina z nás nikdy plně nepochopí nesnesitelnou ztrátu a bolest, jakou si Cave nese. On nám ji však dává pocítit plnými doušky – bez přetvářky či patosu.
Už čtvrtá Higgs Boson Blues je jedním z vrcholů koncertu. Cave coby pološílený alchymista plazící na kolenou vtéká do lesa rukou, který se ho snaží polapit. On se jím ale proplétá jako had, až dojde k otázce: „Can you feel my heart beat?“ a přikládá si dychtivé dlaně na svou hruď. „Tak slyšíte tlukot mého srdce? Bum bum bum.“ Otázka mířená nejen publiku, ale i do všech koutů vesmíru, kde na nás čekají ztracené lásky. Snad se ptá i sám sebe, kolik ještě zbývá životní energie. Na deset minut protažená píseň je ale zároveň i chvílí, kdy bůh na okamžik sestoupí z Olympu – to ve chvíli, kdy si musí upravit polobotku a když utíká ke stojanu s texty, aby si připomněl, jak dál.
Cave se mnohokrát mění z pavouka spřádajícího pavučinu snů na vřeštící a poskakující opici, stejně jako celá kapela mnohdy nečekaně přejde z jemného doprovodu do burácivého fortissima. To se nejvíce projeví v závěrečné pasáži Jubilee Street, připomínající i díky extatickým pohybů frontmana a jeho hlavního kumpána Warrena Ellise divoké kmenové rituály, při kterých znásilňované žíně z jeho smyčce létají na všechny strany. Není divu, že následující The Ship Song a hlavně Into My Arms, byť asi nejbouřlivěji přivítaná, vyznívají jaksi prázdně. Naopak písně ze Skeleton Tree na své až hmatatelné naléhavosti nic netratí a tvoří výrazný protipól zdivočelým skladbám.
Cave s naprostou samozřejmostí manipuluje mnohatisícovým davem a zejména diváci v prvních řadách si přicházejí na své, když se stává jejich součástí a nechá se jimi podpírat i stahovat mezi ně. Ale i pro zbytek arény je intenzivním zážitkem to jenom sledovat. Kapela dosahuje zdánlivě nemožného: V ohromném prostoru se i bez megalomanských projekcí divák cítí součástí neopakovatelné, intenzivní a zároveň velmi intimní show.
Nick Cave & The Bad Seeds (aus)
26. 10. 2017, O2 arena, Praha
foto © Michal Straka
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.