Ivana Sváčková | Články / Reporty | 30.11.2015
Málokterý zahraniční hudebník si v Česku udělá zastávku víc než jednou do roka, natož pak sedmkrát. Nejen díky četnosti koncertů, ale i kvůli hravé žánrové nezařaditelnosti někde mezi rapem, hiphopem, indie rockem a bluesem je Astronautalis, pravým jménem Charles Bothwell, raritou, která baví.
Páteční večer, respektive noc protažená až do ranních hodin, byla v Brně ve znamení nadžánrového showcase festivalu Itch My Ha Ha Ha, který v poslední době přináší velké množství hudebních akcí zejména z oblasti elektroniky. Na Malé Americe tomu nebylo jinak – dvě stage přinesly jména jako Steffen Bennemann, James Welburn, Rickolus, RSS BOYS, Schwarzprior nebo Astronautalis. Bezprostřední floutek z amerického Minneapolis zaujímal v line-upu ne zcela šťastné místo – začátek show plus minus o půl jedné mnohé zarazil, ve výsledku však neuškodil.
Ve velkém sálu nádražní Ameriky to začíná houstnout. Pozdní večer nevinně otevírá Super Man Took Steroids z Bothwellovy spolupráce s kanadským hiphoperem Transitem, kterou vzápětí přebíjí hřmotné duo – This Is Our Science a The River, The Woods. Do vzduchu lítají první krygly a lidi stejně tak. Bothwell nabírá nezadržitelné tempo, hmatatelné ve vzduchu ještě dlouho po show, a obrací mikrofon k publiku, které z plných plic doplňuje kousky skládačky. „Me, I follow roads compulsively, till sirens call me off, then I wander, eyes closed, following songs“ více než jasně značí, že tohle není jen další zastávka tour, po které přijde vytoužený návrat domů – návrat domů se koná teď.
Vracíme se v čase, ke slovu se dostávají songy bluesově laděného Pomegranate. Měkké světlo zalévá záhyby industriální Ameriky, vokály The Case of William Smith balancují mezi naléhavostí a žalostností. Něžný podkres kytary Oscara Romero přetíná pravidelná rytmika bicích Mo McNicholse. Oba američtí rodáci, Romero a McNichols, stojí po Botwellově boku už řádku let – a dnešní večer je nesporným důkazem toho, že jim to klape.
Publikum se nenechává zahanbit, takovou oddanost jsem dlouho nezažila. Při Trouble Hunters už celá Amerika tančí – nádražní hala funguje jako prostor skvěle, okenní tabule rezonují s údernými beaty a celému zážitku tak přidávají na mohutnosti. Measure the Globe – vyznání lásky jako Brno (aby taky ne, když je o něm). Celou parádu završuje přídavková Xmas in July, které dominuje Botwellův zastřený (a tak trochu vychlastaný) hlas. Astronautalisovo poslední přání „Always let me stay“ budiž splněno.
Itch My Ha Ha Ha:
Astronautalis (usa)
27. 11. 2015, Malá Amerika, Brno
foto © Zdeněk Němec
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.