Veronika Miksová | Články / Reporty | 07.11.2016
Neumím si to vysvětlit, ale Hugo Race mi přes působivý výčet svých hudebních projektů a časté koncertování v Praze, zkřížil cestu až tento podzim. Naprosto nepochopitelně jsem ho měla zaškatulkovaného jako, podržte se, hip hopera Toxxe. Jen se smějte, už sem zvyklá, Dusty Springfield jsem měla léta za muže.
Jakmile se v zabedněné hlavě rozsvítilo, naskakovala jména jako Plays with Marionettes, Nick Cave & The Bad Seeds (byl u vzniku debutu From Her to Eternity) či The Wreckery. Třiapadesátiletý Race si na odpočinek nikdy nehrál, ať už byl v rodné Austrálii, tvořil v Evropě (1989-2011) nebo cestoval (Sicílie, Brazílie, Mali). Do Prahy se vrátil představit novou desku 24 Hours to Nowhere, kterou nahrál spolu se svou italskou klikou The Fatalists. Osudové muže znáte, pokud jste letos na Colours zavítali na Sacri Cuori, tehdy s Carlou Lippis probudili k životu na kost zmáčenou Ostravu.
“Nevím jak přestat dělat hudbu,” říká Race ve svých na jaře vydaných memoárech Road Series. Ty sklízejí pochvalné recenze mimo jiné díky jeho výjimečnému daru přiblížit kromě hudební cesty i společensko-politickou realitu míst, která projel a nažil. Navíc prý bytostně poeticky, tvrdí Mick Harvey. Nepřestávej, dere se mi na mysl, když si najdu ideální místo ve skrumáži věkově shrnutelné do škatulky 35+. Příjemně naplněným Jazz Dockem se linou první tóny a mně se před očima začínají míhat scény podobné těm ze seriálu Westworld. Jen krapet melancholičtější, méně násilnické, častěji ponořené do temné modři všeobjímající noci.
I saw you in the country, where in your virgin dress, through night of longest terror
you longed for my caress, you´re filled with the agony of everyday life
I can´t let you go love, you just get into strife
Titulní balada nové desky vám rozerve srdce, ani u toho nemusí být Angie Hart (Frente), australská popařka, s níž Race okouzlující duet nazpíval. Věřte, že byste její hlas nepoznali, tak dobrá je. Už pro to mám termín, “podzim osobních zpovědí” - Nick Cave, Bon Iver, Conor Oberst, i 24 Hours to Nowhere sem partří. Sedící nedutají, stojící se pomalu kývou do rytmu jako břízy ve větru. Oddané tváře lehce osvětlují neony pronikající přes prosklenou stěnu klubu a odlesky poklidně plynoucí Vltavy jen umocňují intimní atmosféru smířenosti s tím, že každý z nás je někdy ztracený.
Netřeba se bát, život si vás najde. Jak jinak mi vysvětlíte, že v mém batohu dlí kniha založená přesně na straně 38, kde Allen Ginsberg popisuje rozhodující vklad amerických bluesmanů do lyrické poezie v Americe. Nezapomene ani na Leadbellyho a mě padá čelist, když se z pódia ozve právě první verš jeho žalozpěvu proslaveného Kurtem Cobainem: “My girl, My girl, don't lie to me, tell me where did you sleep last night.”
Hugo Race Fatalists (au/it)
4. 11. 2016 Jazz Dock, Praha
foto © Elina Richter
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.