Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 14.11.2021
Tak se to povedlo, 25. ročník Blues Alive došel do zdárného konce. Alespoň na ty tři dny byl svět jako dřív, klobouk dolů před organizátory. I ve stínu viru a stoupajících statistik o počtu nakažených se v Šumperku podařilo uskutečnit festival, který nebyl takřka v ničem omezený, snad jen lehce sníženou kapacitou a absencí nočních jam sessions. Díky za to.
Sobota je vždycky na Blues Alive velké finále a jako takové si zaslouží i pořádný start. Šumperská akce každoročně dává příležitost mladým kapelám, které vzešly z klání Blues Aperitiv, a z těch, které vystoupily letos, nejvíce zaváleli Slováci Beans & Bullets. Jejich notně tvrdý blues rock sršel téměř hmatatelnou energií a drivem. Precizní vystoupení bez nervozity zahrané se strhujícím tlakem.
Z úplně jiného hudebního těsta byl Elijah Wald. Nenápadný, usměvavý „chlapík od vedle“, jen s otlučenou kytarou a harmonikou, přivezl klasické akustické blues v té nejsyrovější podobě a rozdělení sálu na jeviště a hlediště najednou působilo jaksi nepatřičné. Znamenitému setu by to více slušelo v zaplivané špeluňce kdesi na jihu Spojených států, i ten ošoupaný šumperský kulturák byl nějak moc nóbl. Wald neměl tolik publika, kolik si zasloužil, ale co autenticity týče, letos to spolehlivě vyhrál.
Britské blues se v Šumperku vždycky těšilo značné oblibě a v případě bandu Marcuse Bonfantiho, toho času posíleného o Paddyho Milnera za hammondkami, tomu nebylo jinak. Tvrdé, špinavé, hlasité – ale zároveň odehrané se skvělým feelingem a vysokým nasazením.
Kirk Fletecher byl takhle na konec festivalu vcelku náročné sousto. Ne že by snad blues přetvářel do nějakého nového tvaru, v tomto ohledu byl v podstatě konvenční. Jeho hráčská virtuozita byla ale taková, že se jeho výkony – a vůbec výkon celé jeho kapely – dal obtížně vstřebat. Not, kytarových běhů, melodií a figur tu bylo vážně hodně.
fotogalerie ze třetího festivalového dne k vidění zde
Plakátově největší jméno, legenda John Primer, byl vedle toho ve svém tradičním pojetím doslova balzámem. I u tohohle téměř osmdesátníka se ukázalo, že blues je životodárná energie. Primer nepotřeboval show na to, aby uhranul, stačily mu jen hypnotické figury a pár klasik z repertoáru Muddyho Waterse, v jehož kapele působil. Když pak dozněly poslední tóny Sweet Home Chicago, k níž se přidali i dříve vystupující muzikanti včetně Fletchera a Bonfantiho, bylo to téměř euforické. Roztančený sál budiž důkazem.
Vyvážený jubilejní ročník Blues Alive ukázal, že i v době, která kultuře nepřeje a podle některých „kapacit“ je to dokonce něco, co teď vůbec není potřeba, vytrvalost přináší ovoce. A připomněl, že setkávání a možnost společně vnímat živou muziku je tím nejlepším lékem, na všechno. Jak to kdysi řekla zpěvačka Jana Koubková? Když je mi špatně, tak si zpívám blues. A zpívám si ho, i když je mi dobře. Tak zase za rok.
XXV. Blues Alive
11.- 13. 11. 2021, Dům kultury, Šumperk
foto © Radim Malíček
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.