Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 16.10.2021
Chudáci melodie! Tohle si nezasloužily… Ale jazz vždycky to naučené, zažité a zdánlivě nedotknutelné ohýbal a lámal. Pokud se v prvních dvou festivalových dnech jazzová tradice různě překrucovala a míchala s dalšími vlivy, další dva večery v tradičním Bio Central byly v oparu omamující destrukce.
Ani nejnáročnější kus programu (nechci předjímat, ještě za sebou nemáme sobotu, ale tohle těžko něco překoná) přivezlo trio Abacaxi, které v české premiéře představilo „koncert pro strunné nástroje, bicí a hromadu pedálů“. Obsazení kytara-basa-bicí zaútočilo na divácké smysly razantní zvukovou koláží, která záměrně rezignovala na veškerá pravidla a jistoty. A hlavní roli v tom hrály dlouhé lajny efektových pedálů, kolem kterých kytarista s basákem pobíhali a v bleskovém tempu měnili zvuky svých nástrojů. Slovy jen těžko popsatelné, tohle se musí zažít. Ne všichni to zvládli, těch odchodů z plného sálu nebylo málo.
Lehké to nebylo ani s očekávanou sestavou Oli Steidle and the Killing Popes, byť tady jsme se jakžtakž pohybovali na známém území. Složitost, řízený chaos, čas od času se vynořivší melodie, která ukolébala jen proto, aby ji jako kus papíru zmačkala hluková stěna složená z několika rytmicky mimoběžných témat. Změn a proměn ale bylo až moc a výsledná matérie byla tak hutná, že bránila hlubšímu emočnímu prožitku.
Úvod pátečního večera patřil pokračování rezidenčního projektu A Shape of Jazz to Come, který festival zahájil vloni. Letos se v něm potkala pětice mladých muzikantů, kteří spolu běžně nehrají. Společný tvar plaval jaksi ve vzduchoprázdnu, jako by se nedařilo najít společnou notu, nebo aspoň nebyla příliš znát v prvních dvou třetinách jejich vystoupení. Ty se nesly v uvolněné, avantgardní podobě, v duchu náročné hudby. A ve chvíli, kdy se band obrátil k tradici a v závěru došlo na „tradiční“ jazz a „tradiční“ písňovou formu, všichni rozkvetli. Jestli by nebylo bývalo funkčnější držet se tradice celou dobu…
Pimpono Ensemble hladce propojil zvuk jazzového orchestru s hudbou, kterou tahle tělesa běžně nehrají. Takže se tu volně rozbíhaly rytmy a melodie, stavěly masivní zvukové stěny i kreslily ambientní až postrockové nálady. Nezvyklé, nové, nicméně jako celek ne vždy úplně soudržné a za všech okolností strhující.
Jazz Goes to Town
12.-16. 10. 2021 Hradec Králové
foto © Lukáš Veselý
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.