Jan Starý | Články / Reporty | 10.04.2017
Pražák z Prahy vyjede nerad, vzhledem k množství koncertů v metropoli ve srovnání s „periférií“ by se zdálo, že není proč. Jenže často jako kdyby v Praze probíhaly hlavně „povinné“ koncerty velkých či módních jmen a skutečné zajímavosti se objevovaly v Pardubicích, Bratislavě, Brně. A tak se může stát, že ačkoli svérázní newyorští experimentátoři Zs hrají v Brně potřetí, na pražskou premiéru, pokud vím, stále čekají. Zatím musí stačit, že na ně přišla plná Praha (někdo se při vymýšlení názvu prostoru bavil).
Zs patří k nečetným kapelám pohybujícím se ve vlastním vesmíru a dnes hned ze začátku odpalují veškerý arzenál. Žádný popis dění na pódiu nemůže stát sám o sobě bez výhrady, která jej částečně popře. Pointilismus kytary a bicích se prolíná s plochami, které tvoří elektronika a saxofon. Disciplinovaný minimalismus plyne vedle naprosté volnosti, precizní struktury koexistují s chaosem. Rovné a rozbité rytmy mohou znít současně. Hranice mezi protiklady se v podání Zs tříští a zdánlivě nespojitelné prvky fúzují.
Svým způsobem jde o propojení hlukové, rozevláté rané tvorby Zs s tou striktnější druhou polovinou. Zřejmě jde o skladby z nového alba, které se ještě nepodařilo vydat, takže nikdo netuší, co v hudbě přijde, jak se budou skladby vyvíjet. Ne že by to něčemu vadilo, epileptické tanečky prvních řad mluví za vše – kvality Zs se neomezují na sofistikovanost, naživo jde také o hypnotický rituál.
První třetina setu je fantastická, vystupuje mimořádná schopnost Zs hrát originálně, a přitom organicky. A to neznamená purismus, všechno vychází z dynamiky v kapele. Frenetický, tribální styl bubeníka Grega Foxe (Guardian Alien, Ben Frost, Liturgy atd.) tvoří spolu s repetitivním vybrnkáváním kytaristy Patricka Higginse kostru a osobitost hudby, nesmírně důležitý je také kapelní přírůstek, neznámý elektronik, který hlučí, sampluje zbytek kapely a obecně dává zvuku hloubku a syrovost. Zakládající saxofonista Sam Hillmer je překvapivě nejméně výrazný, častěji než ostatní odkládá svůj nástroj a jen poslouchá, co v rámci jeho platformy vzniká.
Ve druhé části intenzita polevuje, set se přelévá spíš do zvukových meditací a vyčerpaný dav si může oddechnout. Druhý vrchol přichází na samý závěr se skvělou Corps z alba Xe, ani ta se však nevyrovná nepředvídatelnosti začátku. Nadšený aplaus si ještě vyžádá improvizovaný přídavek v podobě kraťoučkého noisecorového prasopalu. Famózní koncert.
Příjemně překvapil předskakující slovenský projekt Vritti. Duo elektroniků nejprve nalákalo téměř hlukovým začátkem, aby následně set rozpustilo do koktejlu, ve kterém se surrealismus Nurse with Wound, cizost Coil a syrový chaos Throbbing Gristle mísil s tanečními fragmenty a celkově současným vyzněním. Přes velice volnou strukturu se dařilo držet jakousi kontinuitu, kterou se posluchač mohl nechal pohltit.
Zs (us)
7. 4. 2016 Praha / Fórum pro architekturu a média, Brno
www.facebook.com/events/271111166657351
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.