David Stoklas | Články / Reporty | 14.06.2023
Indigo Sparke, australská zpěvačka, co měla večer otevírat, bohužel na poslední chvíli účast zrušila. Takže speciální dvouhodinový set The War on Drugs, říkáte? Ano, prosím. Méně by vlastně ani nemělo význam.
Jejich skladby jsou hudebně bohaté, navrstvené, jak když si děláte obložený chleba a nikdo vás u toho nevidí, takže je tam toho tolik, až to padá na zem. Dvě kytary znějící, jako by jich bylo deset, dvojice klavírů, všemožné perkuse. A v několika skladbách saxofon, který měnil výhybku z hořkosladké melancholie na čirou úzkost. Všechno celou dobu drželo pohromadě. Nálada setu se lámala několikrát. Poprvé při skladbě Victim, kdy největší roli hrály potemnělé syntezátory a Robbie Bennett se nakláněl přes klaviaturu, až přes ni málem přepadl. Celé to znělo jako jízda na splašeném dostihovém koni a tenhle pocit podtrhávala rozcválaná basová linka.
Do reality se pak dalo vrátit mezi jednotlivými skladbami, v nichž si frontman, kytarista a zpěvák Adam Granduciel našel prostor i pro několik vtípků. Posteskl si, že neměli čas si projít město. Žertoval, že se málo věnovali tvorbě obsahu pro sociální sítě. A před skladbou Livingproof zvládl popřát i někomu z publika, načež mu věnoval píseň: „This is for your baby.“
fotogalerii z koncertu zhlédněte tady
Granduciel se ve svých skladbách představuje jako člověk, co driftuje někam pryč. Ten, který je na cestě, ve vlnách, ztracen ve snu. Hudba ale roste spolu s ním a původní roztěkanost, z níž The War on Drugs vznikli, je už pouze slabým oparem a vzpomínkou. Vše je skoro perfektní, hudebně složité, ale emoce tam jsou naštěstí pořád. Když pak zazněl charakteristiky chřestivý zvuk, uvozující song Under the Pressure, ze snu se nikdo nechtěl probudit, všichni otočili a doufali, že se v něm naopak ztratí ještě o něco více.
The War on Drugs (us)
13. 6. 2023 Forum Karlín, Praha
foto © Jakub Václavek
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.