Anna Mašátová | Zprávy / Pozvánky | 20.04.2015
Folklor je mrtev. Nezemřel včera ani před týdnem, vlastně už dávno. A to i přesto, že se snažili jeho balzamované a nastrojené tělo pravidelně vystavovat a uctívat, aby mnozí uvěřili v jeho nesmrtelnost. Ve skutečnosti byl šest stop pod zemí, už když se o něj začali zajímat. Smrt folkloru však nebyla zbytečná. Na úrodné půdě jeho ostatků se rodí postfolklor…
Postfolklórní brněnské cimbálové trio Ponk úspěšně nabourává vžité představy o lidové hudbě. Původní písňový materiál se nesnaží znehodnocovat lacinými klišé či povrchními fúzemi, ale při použití minimálních instrumentálních prostředků - cimbálu, kontrabasu, houslí a vokálů - dosahuje zajímavých zvukově hudebních výsledků, ve kterých se eklekticky snoubí lidová hudba s prvky blues, rocku, funky i dalších hudebních stylů.
Debutové album s názvem Postfolklor vychází 29. dubna 2015. V ten samý den proběhne i křest v brněnském Music Labu, kde se kmotrovství zhostí Jiří Pavlica z Hradišťanu, kmotrem pražského křtu v Jazz Docku 20. května 2015 bude Michal Němec z Jablkoně.
„Pracovně jsme albu říkali Kruté písně, jelikož reflektuje výhradně tragická témata. Přitahuje nás jejich nadčasovost a zároveň samozřejmost, s jakou ke smrti přistupovali naši předci v lidových textech sto i více let starých,“ glosuje Ponk vznik debutu. Nahrávání probíhalo v LVGNC Studios v Bratislavě, na master putoval Postfolklor až do amerického Nashvillu. Deska vznikla také díky crowdfundingové podpoře fanoušků na serveru HitHit.
Trio se potkalo na konci roku 2013 jako muzikanti z cimbálovek. Lidovké písně jim však byly - při vší úctě - těsné. S podobnými názory, nedbajíce na žánrové hranice, přistoupili k těmto písním bez předsudků.
"Lidovky jsou vlastně takové blues. Jsou výpovědí neztrácející na aktuálnosti. Nemyslíme si, že jsou něčím nedotknutelným, neměnným, posvátným, patřícím do muzeí. Lidová píseň je živým organismem, vyvíjejícím se s duchem doby. Vždyť i staré americké country má spoustu moderních fúzí a třeba takové blues se už nejednou důstojně setkalo s hip hopem," podotýká Michal Krystýnek, někdejší tercáš Hradišťanu, nyní frontman Ponku. Spolu s ním tvoří kapelu Eduard Tomaštík, profesor cimbálu na konzervatoři v Kroměříži, významný dirigent a velmi osobitý cimbalista a Jakub Nožička, multižánrový kontrabasista a baskytarista.
Hudba kapely Ponk je natolik pestrá, že nachází posluchače napříč žánrovým spektrem. Kytary a bubny už jsou ohrané, dejme prostor houslím a cimbálu!
Koncerty k novému albu:
29.4. Brno – MusicLab
1.5. Veselí nad Moravou – Kafe v kině
20.5. Praha – Jazz Dock
redakce 25.12.2024
Inspirován jmény jako Joesef, Phoebe Bridgers anebo Sam Fender skládá hudbu, která je osobní i osobitá.
redakce 23.12.2024
Všechno si dělá sám, od nahrávání, produkce, mixů až po marketing. A proto je to všechno tak jedinečné.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.