Články / Sloupky/Blogy

Hádanky z Utrechtu #4: Zase jiné, zase nejlepší

Hádanky z Utrechtu #4: Zase jiné, zase nejlepší

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 13.11.2023

Boiler Room set londýnské DJky Zakie Sewell je definicí elegance a jemnosti, vybraná selekce tracků v kombinaci s dokonalými dovednostmi v mixu je okouzlující. V roce 2019 šlo o zahřívací set před koncertem Kokoroko, v neděli v noci jako poslední vystupující letošního Le Guess Who? vůbec čelila Zakia nejen davu rozjetému čtyřdenní lukulskou hostinou, ale taky srovnání s až nebezpečně gradujícím setem své francouzské kolegyně Crystallmess. Jenže ne vždycky je třeba skákat, Zakia si několik stovek tančících záhy omotala a do sálu Pandora postupně proudili další. Snažil jsem se udržet, co to šlo, ale už neposlouchal ani mozek ani tělo. Nejvyšší čas, Le Guess Who? 2023 byl ve finále.


Od prvního pohledu do časového plánu bylo jasné, že neděle bude nejhorším dnem, v aplikaci jsem měl vyznačeno skoro všechno. Jako každý rok, poslední den nejde vydržet všechno, zážitků je příliš a příliš silných. Například letošní poctu nedávno odešlému Pharoahu Sandersovi více méně prokecám s Barrym Spoorenem z tiskového oddělení festivalu. Naše nedělní setkání nad sklenkou vína už jsou de facto tradicí, vždycky si slibujeme, jak to bude jinak, a nakonec to skončí u sotva dvaceti společných minut poslední den. Koncert Sanderse pár let zpátky patří ke klíčovým momentům celé historie utrechtského festivalu, kde jinde by taky k podobné poctě mělo dojít. A skutečnost, že šlo spíš o jam session na známá témata, na tom nic nemění.


Ana Frango Elétrico o pár minut později zasahuje hlouběji, sice je to trochu jiný koncert, než jsem čekal, ale hutný groove, který čtveřice hudebníků produkuje, by jim mohl leckdo závidět. Letošní deska Me Chama De Gato Que Eu Sou Sua je hodně ovlivněná 80s soundem, živě šlo spíš o notně utažené funky, ale v pořádku. Koncert Naly Sinephro jsem chtěl vyměnit za vyhlášený ramen v místní restauraci Sanju, nakonec to nedopadlo a bylo to dobře. Na show jedné z kurátorek letošního ročníku (právě díky ní zde hrály nejen zmíněné Zakia nebo Crystallmass, ale třeba i Model/Actriz, pro mnohé jeden z vrcholů letošního ročníku) do Groote Zaal se skoro nešlo dostat, takže s kamarádkami ze Slovenska zabíráme místo na téměř nejvyšším balkoně pod střechou, ale po pár minutách mizím a jdu se nacpat na plochu. Seance, která se ani na Le Guess Who? nevidí tak často. Podobné vibrace je třeba cítit i nohama, místní parkety k tomu vybízí. Nala Sinephro své spoluhráče jemně ovládá decentními pokyny prstů, od spirituálního jazzu se přes ambientní momenty elegantně dostávají až k jakémusi space groovy, další z těch intenzivních a těžko popsatelných zážitků, po kterých je třeba chvilku vydýchávat. Ale copak to jde, když o dvě patra výš začínají Irreversible Entanglements nebo BITOI?


Le Guess Who? letos dali dohromady krásně vyvedený magazín na křídě o několika desítkách stran, který prezentuje historii i současnost festivalu. Od Barryho dostávám jeden výtisk se slovy: „Tak konečně vím, co to je za práci, a jestli tohle děláte každý měsíc, tak nechápu nic.“ Ne, není to úplně na místě, ale potěší to. Le Guess Who? má za vzor spousta dalších přehlídek, o suverénním postavení té utrechtské svědčí nejen dokonalé propojení s městem (i když vše není tak pěkné, jak to vypadá zvenčí), ale hlavně invenční a naprosto dotažená práce s publikem, které organizátoři a dramaturgové neustále nutí posouvat hranice vnímání. Na setu Pedra Ricarda na sebe mávneme s ředitelem Bobem van Heurem, je evidentně unavený, ale radost z dalšího povedeného ročníku nezapře. Razítkem kvality a potvrzením dobré práce je v neděli v jednu odpoledne spuštěný předprodej na další ročník – dvě třetiny celofestivalových vstupenek se vyprodalo za několik hodin. Už máte ten svůj?

Cestou do hotelu si vyčítám, že jsem nevydržel do konce setu Zakie Sewell, ale ráno si za to poděkuju. Zase mám pocit, že jsem stihl sotva polovinu toho, co jsem chtěl, nemluvě o vynechání koncertů Alana Sparhawka, Toma Skinnera nebo Armand Hammer. Ano i to jde na akci, na které je show legendárních Stereolab jednou z těch nejobyčejnějších.

Info

Le Guess Who?
9.–12. 11. 2023
Utrecht, Nizozemí
web festivalu

foto © Lisanne Lentink

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #147: James

Michal Pařízek 10.01.2025

Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 10.01.2025

Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 09.01.2025

Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 08.01.2025

Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 07.01.2025

"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 06.01.2025

"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!

Šejkr #146: 100

Michal Pařízek 27.12.2024

Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace