Články / Sloupky/Blogy

Hádanky z Utrechtu #2: Pouliční tanec

Hádanky z Utrechtu #2: Pouliční tanec

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 11.11.2023

„Která kapela vás zaujala nejvíc?“ Anketa, kterou spouští neznámý týpek na terase TivoliVredenburg začíná být čím dál vtipnější, zeptá se asi osmi lidí a každý přijde s nějakou věcí, která se mu nezdá nebo neví, o co jde. Nakonec se vydává za mnou, zjevně na jistotu. Zmiňuji producenta Kelmana Durana, z jehož samplofonického setu jsem zrovna odešel a zklamání ve tváři chlapíka by se dalo naporcovat, zabalit a prodávat. „To už tady vážně nikdo neposlouchá rokenrol?“


Kelman Duran saved my night, dalo by se říct. Hutný dubový set festivalového rezidenta, v programu o něm mluví kvůli jeho několikáté účasti rovnou jako o rodině, se rozjížděl pomalu, ale o to dynamičtěji. Mozaika převážně vokálních smyček se chvílemi propadala do močálovitých riddimů, jindy zase jiskřila ozvěnami gabberu. Výživné, hravé a dokonale pasující do páteční noci, která dosud vyznívala – a zjevně nejen pro mne – poněkud unaveně. Duranovy kvality oceňuje i Beyoncé Knowles (I’m That Girl obsahuje samply jeho tracku), dominikánský producent usazený v Los Angeles se kultovnímu kreditu těší zaslouženě. Co na to Šelest?


„Žádný koncert jsem ještě neodehrál, zatím působím jen jako DJ.“ Odpoledne mi vyráží dech portugalský hudebník Pedro Ricardo, který letos vydal hned tři nahrávky, včetně přímo pro utrechtský festival natočeného singlu Dança de Rua (Pouliční tanec). Ricardovo album Soprem Bons Ventos jsem na jaře objevil na Bandcampu, nikdy by mě nenapadlo, že jde o studiový projekt. Nicméně proč ne. Pedro vypráví o svých houseových začátcích, říká, že následujících několik měsíců věnuje kytarovým lekcím, vyzvídá, jaká je scéna v Česku, a vůbec se zdá, že si rozhovor užívá. Nápodobně. Jiný pouliční tanec začíná sotva o hodinu později, druhý festivalový den se rozbíhá naplno, flamenco mše Niña de Elcheho potěšila i dojala, evropská premiéra brazilského komba Bala Desejo vlastně taky. I když to bylo trochu instantní. Od nedělního koncertu jejich krajanky Any Frango Elétrico čekám mnohem, ale mnohem víc. Podobně jako od dalšího Brazilce Domenica Lancellottiho, který hraje dnes. Co taky od člověka, který svou letošní desku nazval, ehm, Sramba.


Uprostřed večera svolávám výpravu do klubu Ekko na místní naděje Nusantara Beat, letos je vidím už potřetí a zase je to o kus dotaženější. Veskrze nadšení, i když tedy Máša krátce po začátku utíká. V pořádku, nemusí nás všechny bavit to samé. Po návratu do festivalového centra Tivoli už únava dopadá naplno, u stánku Village Coffee navíc došly jejich zázračné brownies a situaci nepomáhají ani relativně nové boty, které si na výlet do Utrechtu bůhví proč beru. Snad kompletní česká výprava chválí koncert Mayssy Jallad, já mezitím zvažuji potupný ústup z pozic, sliby vydržet na koncert Sereias, kteří hrají ve vzdáleném Hellingu, berou rychle za své.

Poraženecké myšlenky naštěstí neguje zmíněný Kelman Duran. Naštěstí hlavně proto, co se děje potom. Novinku Deeny Abdelwadeh pod názvem Jbal Rrsas si užívám už několik týdnů, koncertně to je ale zážitek o síle nedalekého hromu. Intenzivní, strhující a naprosto suverénní představení, včetně výrazného zpěvu protagonistky, což mě překvapí možná nejvíc. Projekce ani nevnímám, nepotřebuji, a tak si až ke konci všimnu, že zlatavá „lávová“ postava na nich je vlastně obraz Abdelwadeh. Další rozměr dotaženého, zneklidňujícího představení. Cestou domů po divoké Voorstraat se odehrávají scény jak z Mechanického pomeranče. Pouliční tanec několikrát jinak.

Info

Le Guess Who?
9.–12. 11. 2023
Utrecht, Nizozemí
web festivalu

foto © Tess Janssen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #147: James

Michal Pařízek 10.01.2025

Tehdy jsme Jamese a spol. přemluvili, aby před setem s Lydií Lunch (v Praze se staví ve středu, mimochodem) dali ještě Gallon Drunk set...

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 10.01.2025

Ona zpívá: Ty píšeš básně, ale já pořádám večírky. Oni zase: My píšeme básně stejně dobře, jako děláme večírky.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 09.01.2025

Romance pro nevšední den, duchovní písně ke konci světa, hledání hranic lidskosti. Ovšem o radost se podělíme.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 08.01.2025

Někdo svět ztrácí, někdo nachází, všichni jsou plní radosti, nebo spíš věčného smutku. A všechny máme rádi, protože se v tom plácáme s nima.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 07.01.2025

"Your natural state is threatening," říká ten, jehož hřeben umí 360°, ohledávání přirozeného stavu věcí se pak věnují i ornitoložky z Jižních Čech.

Desky roku 2024 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 06.01.2025

"Anděli, řekni mi, že je to v pořádku," zpívá v písničce Angel nuevo a my bychom taky rádi řekli, že je to v pořádku, ale co my víme!

Šejkr #146: 100

Michal Pařízek 27.12.2024

Vlastně jsem si myslel, že to tak dlouho není, dodnes si pamatuju, jak jsme se domlouvali se Zdeňkem Lichnovským. Bylo to u nás v kanclu, dělali jsme rozhovor u příležitosti…

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace