Články / Reporty

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 13.04.2024

Z hudebního festivalu Faun jsem kvapem spěchal mezi fauny, dryády a hejkaly do Kabinetu múz. Po improvizačním běsnění na JAMU mě vábilo zklidnění, ba možná usebrání, nabízené poslechem mysticky opojného dark folku, který dává vzpomenout na mlžné hvozdy i lidové rituály. Třídenní miniturné tu začali Tábor a Cardo & Decumanus. Kdo chodí do lesa výhradně za deště a má rád škrábance na vybledlých fotografiích, jistě nebyl jejich tajemnou atmosférou zklamán.

Na set jednočlenného projektu Cardo & Decumanus se mi povedlo napojit až ve chvíli, kdy jsem zavřel oči. Intimní verše místy odkazující na básně Jiřího Wolkera, jindy opěvující středočeské Brdy, se zkrátka zdály v přesvětleném sále jaksi až příliš obnažené. Proto bylo lepší se vůči okolí izolovat, nechat blaživé tóny akustické kytary, foukací harmoniky a zpěvu, aby si samy našly cestu do mých uší. Zvukem Cardo & Decumanus upomínal na tradičnější písničkářské spřátelení country a folku. Na jediné studiové nahrávce Pospolitost sice zaznívají také housle a bicí, nicméně v živé one-man-show to skladbám slušelo rozhodně víc. Působily méně stylizovaně, vtahovaly především přirozeností.

Když dohrál, z reproduktorů se rozezněla skladba Screen Shot od Swans. Jako by svým mysteriózním vyzněním vytvořila vhodný odrazový můstek pro Tábor a překlenula tak hřejivý folk do méně jednoznačných a chladnějších spodních proudů i tónů čtyřčlenné kapely. Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel. Nevidí se moc často, aby první deska, jíž navíc nepředcházelo žádné EP, tak jasně definovala, jak chce kapela znít a jakou estetikou se profilovat. Nebylo třeba něco hledat, už se našli. Nové album Údolí hvězd bylo neméně zdařilé a já si obě desky v den koncertu vychutnal ještě jednou – při delší procházce lesem, napříč oborou Holedná.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Koncert Tábor otevřela jejich patrně nejzdařilejší skladba, Jazyky. Ke svůdně táhlé melodii harmonia se přidaly baskytara a bicí, poté mocné tóny elektrické kytary. Umělá mlha houstla, lidi usedali na zem či skládací židle, které jsem v Kabinetu viděl prvně. V průběhu osvětlovaly kapelu zlatavé paprsky světla a zpěvu se postupně ujímali všichni čtyři muzikanti. Tajemná a zádumčivá atmosféra pomalých skladeb ve mně vyvolávala vzpomínky na dětství. Vybavovaly se mi cesty prosluněnými lesy plnými borovic na Vranově i osamělé putování po jesenických horských hřebenech. Je skvělé, že krom Toma Necrococka a jeho vynikajícího alba Lesní hudba, se tu vyskytují další hudebníci, kteří svedou takto sugestivně zprostředkovat dojmovost přírody.

A nepochybuji, že na experimentálních Hradbách samoty, na nichž v červenci Tábor zahrají, si výrazně rozšíří posluchačskou základnu. Nenapadá mě v blízkém okolí jiný festival, kde by mohla jejich hudba oslovit tolik lidí. A koncert v Kabinetu múz mě přesvědčil, že já se jí tam nechám oslovit opět v první řadě, přičemž nadšeným řevem budu odpovídat zpátky.

Info

Tábor + Cardo & Decumanus
11. 4. 2024 Kabinet múz, Brno

foto © Dag Markl

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace