Články / Reporty

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 20.10.2024

Chodí Nick Cave v obleku i běhat? Nad tím jsem před sedmi lety přemítal, když jsem čekal, až koncert australského muzikanta začne. Teď, na stejném místě a ve velmi podobné atmosféře, mi na mysl přišla stejná myšlenka – zasutá vzpomínka, v atmosféře vznešeného očekávání trochu nepatřičná.

The Murder Capitol se svou špinavou postpunkovou variací nezaujali. Temnota pěkná, ale výsledek moc nelícoval a emoce, při vší snaze kapely, nějak neproudily. A publikum, které nakonec halu přece jen vyprodalo, šetřilo síly. Ostatně, na předskokanech byla na místě tak třetina platících.

Nick Cave se po odskoku k albu Carnage, které udělal jen s dlouholetým souputníkem Warrenem Ellisem, opět vrátil k The Bad Seeds a společně natočili brilantní desku. Wild God je nahrávka plná znovunalezené radosti ze života, návratem z hluboké temnoty do světla i odrazem okouzlení z prostých radostí světa. O tom je i skladba Frogs - jasně, Cave do ní zakomponoval motiv Kaina a Ábela, přesto žabičky vyskakující z kapes kabátu a vychutnávající si nedělní déšť jsou tím, co album vystihuje. Zaznělo skoro celé, scházela jen krásně gospelová As the Waters Covers the Sea. Škoda. Písně naživo ukázaly svou sílu a rozkvetly i ty na první dobou méně zajímavé, jako Final Rescue Attempt nebo O Wow O Wow (How Beautiful She Is). Klíčové myšlenky navíc na patřičných místech zářily na plátně za kapelou a podtrhávaly tak sdělení.


fotogalerie z koncertu tady

Kolem materiálu z Wild God vybudovali The Bad Seeds koncepčně pevně sevřený večer, který dokázal skákat od intimních momentů (I Need You, Into My Arms, O Children) po výbuchy extrovertní ďábelskosti (From Her to Eternity, Tupelo, dokonalý tandem Red Right Hand a Mercy Seat). „He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn. Několikrát rozjel v prvních řadách spontánní autogramiádu, učil se česká slovíčka, s publikem byl v neustálém kontaktu, drobně se špičkoval s kapelou a každý moment si užíval. A jako by u klavíru nedokázal vydržet. V I Need You nebo O Children šel až na hranu vlastní bolesti, ve From Her to Eternity se měnil v manického kazatele, děsivého i strhujícího zároveň. Mnoho tváří, mnoho emocí.

A taky má za sebou vynikající kapelu, v jejíž řadách momentálně basuje Colin Greenwood z Radiohead, kterému se kameramani sveřepě vyhýbali. The Bad Seeds poznáte hned. Dynamický, až přebujelý zvuk nového alba se podařilo do živé podoby přenést skvěle, hodně pomohl čtyřčlenný sbor, smyččové barvy z nahrávky nechyběly.

Koncerty Nicka Cavea & The Bad Seeds v sobě vždycky mají prvek magického transcendentálna. s novým albem je tento pocit ještě silněji konturovaný. O2 arenu proměnili v chrám lásky a radosti a taky naděje, že každá noc jednou skončí. Hluboké, povznášející, těžko popsatelné. Koncert roku. Radujte se!

Info

Nick Cave & The Bad Seeds (aus) + The Murder Capital (uk)
17. 10. 2024 O2 arena Praha

foto © Romana Kovacs

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace