Články / Rozhovory

Keosz: Inklinuji k filmové hudbě

Keosz: Inklinuji k filmové hudbě

Kateřina Vodolánová | Články / Rozhovory | 27.03.2015

Erik Osvald alias Keosz je slovenský producent, který v hudební tvorbě prošel různými hudebními žánry, na svém kontě má několik EP i LP, ale přesto má koncertní diář skoupý. Protože jeho soundcloud sleduji už bezmála tři roky a mám ho dlouho zařazeného ve skupině zajímavých hudebníků, čekala jsem na příležitost, kdy se ukáže i v Praze. Naše cesty se zkřížily až v únoru letošního roku, kdy do Prahy přijel jakožto účastník Red Bull Music Academy Bass Campu.

Jak jsi reagoval, když jsi dostal pozvánku na Bass Camp?
Ze začátku jsem to bral dost neutrálně a pak jsem si uvědomil, že nejsem zvyklý dělat s jinými lidmi a byl až skeptický… Ale teď jsem velmi spokojený a rád, že jsem se toho mohl účastnit. Je to skvělý zážitek, spousta skvělých lidí a je mi líto, že je to tak krátké. Klidně bych tu zůstal ještě další týden.

S kým jsi na hudbě pracoval nejvíc?
S WZ jsme se potkali už na pokoji, skamarádili jsme se hned. Další byl EGA, něco jsem zkoušel s Whithiem, Tante Elze zrovna teď nahrávala vokály… Pištu, což je FVLCRVM, který je tu jako technik, jsem pořád nutil, ať uděláme nějakého Machinedruma, až nakonec přišel a úplně náhodou jsme rozdělali track, který se mi zatím líbí nejvíc. Pracoval jsem ještě se Subject Lostem a Troniqem, ale odtamtud jsem se nějak vytratil a už jsme nenašli připojení, tak doufám, že po Bass Campu uděláme nějaké collaby.

Co si povezeš domů?
Určitě si odvezu kontakty a sample packy v kompu. Ty rozdělané věci určitě nedokončíme a bude třeba je dodělat doma. Bavil jsem se i s účastníky minulého ročníků Bass Campu, ti taky dokončovali tracky až po skončení.

Tušíš, co s těmi hotovými věcmi pak bude? Můžete je zveřejnit, nebo to půjde ven přes Red Bull?
Můžeme to sdílet i my, ale vyjde i kompilace. Zatím ale nevím, jestli na ní bude všechno, nebo proběhne výběr tracků.

Co jsi říkal na přednášky? Bylo tam něco, co tě pobavilo, přišlo ti zajímavé, něco, co ti utkvělo v paměti?
Bylo tam dost zajímavých věcí, hlavně Thundercat a Dorian Concept a ukázka jejich umění. Tím jsem byl fascinovaný. Thundercata jsem předtím ani neznal, takže jsem byl překvapený, že stojí za spoustou tracků Flying Lotuse. Technické informace jsme si vyměnili spíš ve studiích. O tom, jak, kde a co udělat. Z přednášek jsem si odnesl emoční a inspirativní zážitky, ale co se týkalo techniky, tak to hlavně od dalších účastníků.

Byla v rámci Bass Campu i hluchá místa? Co bys doporučil v dalším ročníku změnit?
Málo času ve studiích. Mezi tím je hodně přednášek nebo odchodů jinam. Časově by to mělo být delší. Případně by se hodilo i víc studií, protože když se tam rozhodíme, jeden ťuká do syntezátoru, další zkouší něco jiného, třetí něco rozdělá a chce se na to soustředit a do toho další dva ťukají do syntezátoru, šla by sis rvát vlasy. Čas by pomohl všemu.

Kde se vzala tvoje přezdívka? Keosz?
Je to kombinace mého jména, Erik OSvald, tudíž nejlépe, když se napíše KeOSz. Přezdívku jsem si vymyslel ještě předtím, než jsem vyprodukoval první věc.

Říkal jsi, žes vystřídal hodně žánrů, ale třeba o technu zmínka nepadla. Tvé nejbližší větší město je Trenčín, kde pár let dobře fungovala techno scéna. Ta tě neovlivnila?
Tehdy mě to nechytlo, techno poslouchám spíš dnes, ale ne jen tak nějaké. Třeba to, co dělá Mønic z labelu Osiris Music.

Máš na kontě několik releasů, vybavuju si i zlámané album Before the End. Kam bys ho zařadil?
Vydával jsem hlavně drum & bass, a to i na vinylu nebo CD. Momentálně chystám ambientní desku, vydavatelství čeká na tracky, zbývá jen to dokončit…

To je nejbližší plán?
Ještě potřebuju dokončit tracky z Bass Campu a rozdělanou desku, která bude free a hodně o garage music. Budou tam melodie i beaty.

Zmiňoval jsi ambient. V něm se často využívají nahrávky z venkovního prostředí, tzv. field recordings. Pracuješ s takovým materiálem, nebo nechystáš se s tím začít?
Chtěl bych, ale zatím mě to nějak zvlášť nezajímalo, většinou pracuju se stáhnutými sample packy. Takové zdroje využívám. Záleží pak na člověku, jak to naefektuje a co s tím udělá. Dá se jich najít spoustu i zadarmo.

Jestli jsem dobře pochopila poslední EP Overload, máš blízko k filmové hudbě. Proč jsi ho dal volně ke stažení?
Chtěl jsem ho poslat do herních nebo do filmových společností, inklinuju k takové hudbě. Dělal jsem i muziku k jednomu zvláštnímu krátkému filmu. Nebylo to nakonec úplně podle mých představ, protože režisér tam hudbu nechal jen na začátku a na konci a já čekal, že tam bude pořád, jemně v pozadí jako soundscape. Třeba jako to bylo ve filmu Drive, ten mám strašně rád. Je v něm ideální kombinace – zpomalené kompoziční záběry, temná ambientní hudba. V tomhle duchu bych rád časem něco dělal.

Kromě jiného jsi grafik. Na čem děláš?
S kamarádem rozbíháme vlastní textilní značku, děláme grafické potisky a podobně. Grafický materiál pro můj projekt si dělám taky sám.

Všimla jsem si, že hodně fotíš. Používáš i fotky pro covery alb, nebo pro ně vytváříš obal samostatně?
Dost je používám, například obal Sollicitus LP je takový. Často používám fotku a její efektování.

Jak se vidíš v budoucnu? Myslíš, že někdy budeš dělat i klubovou hudbu, nebo zůstaneš u klidného ambientu?
Mám chuť udělat i něco akčnějšího, ale nevím, jestli se k tomu v blízké době odhodlám. Rád zkouším nové věci, ale třeba do EDM rozhodně nejdu. Možná časem budu dělat něco tanečnějšího, nejspíš nějaké techno.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace