Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile. Celé to na první pohled působí jako pubertální vesnická parodie na black metal. Ale stačí chvíle poslechu a je jasné, že američtí Devil Master jsou mnohem víc. Blackened-punkový arsenál drží v malíčku, a tak mají při hraní dost času na to udělat si ze sebe trochu srandu. A početný kotel tancující v loužích rozlitého piva jim to baští i s navijákem.
Kapela sice vzezřením čerpá z éry levných blackmetalových kostýmů po vzoru Masters Hammer, z beden ale velmi hlasitě dští aktuální a precizní mix metalové intenzity a punkové drzosti. V některých momentech je to možná až příliš jednoduché „umca umca“, mnohem častěji jsou ale Devil Master do puntíku promyšlená zábava obnášející velký kus muzikantské práce.
Zvládnout všechny překotné vyhrávky a spěchající skladby je o to těžší, že se po strunách neustále sápou nadšené prsty z prvních řad. Stačí se ale zamračit zpod bílé barvy na obličeji nebo máchnout pláštěm a služebníci ďábla pod pódiem couvají o krok zpět. Ti odvážnější skáčou, plavou po ostatních a končí v překvapených zadních liniích.
Jestli Devil Master Kabinet Múz rozpálili, předchozí Dödsrit přišpendlili na místě, do plného sálu se jako vichřice opíral intenzivní zvuk. Obzvlášť v momentech, kdy se kakofonie black metalu a crustu rozezněla naplno, byla hudba tak nahlas, že zahltila mozek a překryla ostatní smysly. A všechno se na necelou hodinu ocitlo v centru temného švédského blizardu.
Dödsrit se opírají pouze o svou hudbu. Nemají kostýmy ani speciální efekty, jenom jednoduché modré světlo, řetězce kytarových riffů a mrazivé skřeky. To, co zní na precizních nahrávkách naprosto výborně, živě fungovalo jen z části. Na vině mohlo být crustově naladěné publikum mírně ohrnující nos nad heavymetalovými melodiemi nebo skutečnost, že to v několika partech Dödsrit stoprocentně neladilo.
Večer otevírali klíčníci Ara, vzpomínka na ně ale rychle bledne. Hlasitý zvuk byl v úvodu snad ještě víc ohlušující a skrz jeho stěny nevycházelo z Ara nic, co by se uchytilo v mozkových závitech. Kapela jako by sama nevěděla, jak se ke své tvorbě postavit. A tak přešlapovala na křižovatce temných subžánrů a tápala ve zvukové vánici.
Když odbíjí půlnoc, sedí na trůnu večera s roztékajícím se corpsepaintem a propocenýmí pláštíky Devil Master. Drzost a nadsázka spojené s hbitými prsty na strunách jsou tím nejlepším, co Kabinet ten večer potkalo. A nic na tom nemění ani pivem zmáčené oblečení a jistota několikadenního pískání v uších.
Devil Master (us) + Dödsrit (se) + Ara (at)
6. 4. 2024 Kabinet múz, Brno
foto © Marek Hadrbolec
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.