Články / Rozhovory

Martin Zavadil (Dramox): Chceme, aby lidé mohli trávit více času s divadlem

Martin Zavadil (Dramox): Chceme, aby lidé mohli trávit více času s divadlem

Zuzana Malá | Články / Rozhovory | 18.11.2020

V době omezeného přístupu ke kultuře odstartovala digitální platforma Dramox, která na svém webu nabízí ke zhlédnutí představení od desítek českých divadel. Za cíl má popularizaci divadla a také jejich finanční podporu. Z ceny předplatného totiž Dramox přispívá 55 % ceny konkrétnímu divadlu, jehož hru divák sleduje. Za bující platformou stojí úzký tým v čele s Radimem Horákem, Martinem Hájkem (Livesport) a Martinem Zavadilem, který vystudoval divadelní vědu a povyprávěl o vzniku projektu a vizích do budoucna.

Jak to všechno začalo?
Divadlo je poslední z větších umění, za kterým nemůžete, když nejdete přímo do divadla. Martin Hájek mi napsal někdy v dubnu, jestli bych s ním nechtěl podobnou službu postavit, a tak jsme se pobavili o tom, jak by to celé mohlo fungovat, a v podstatě jsme se velmi rychle shodli na tom, že je to služba, kterou bychom rádi lidem v Česku nabídli a podpořili divadlo, divadelní umění. Důvod, proč to celé děláme, je jednoduchý. Chceme, aby lidé měli možnost trávit více času s divadlem. Tomu se snažíme všechno přizpůsobit. Opustili jsme předchozí zaměstnání a na sto procent jsme na tom začali pracovat od června. Od první excelovského tabulky to do spuštění platformy trvalo čtyři a půl měsíce.

Jak velký máte tým?
Co se sil týče, je to teď napínavé. Kolem Dramoxu se pohybuje zhruba patnáct lidí, všichni pracujeme z domu nebo z vlastních kanceláří. Marketing máme v Londýně, kolega je v Berlíně, několik dalších máme v Brně, zákaznickou podporu ve vesničce nedaleko Hradce Králové, já sedím v Praze. Většinu z těch lidí jsem nikdy neviděl. A to spolu už dva tři měsíce denně mluvíme!

Spolupráce s divadly probíhá taky online?
Využili jsme nadechnutí během prázdnin, kdy jsme byli schopni se s agenturami nebo s divadly potkávat a řešit věci osobně. Za poslední týden se ozvalo na dvacet nových divadel, která by se ráda přidala, ale teď jsme nuceni to řešit čistě online kvůli naší i jejich bezpečnosti.

Jaký je dosavadní ohlas divadel? Berou to jako podporu?
Ano, divadla chápou v drtivé většině, že služba má za cíl pomáhat divadelnímu umění v Česku. Z jejich strany žádný zásadní zádrhel není. Přístupy jsou velmi různé, někteří chtějí dávat spíše dernierované záznamy představení, některá divadla říkají: „Dejte tam cokoliv.“ Jiné jsou na pomezí obou. Já vždy respektuji rozhodnutí konkrétního divadla, jak k tomu chce přistoupit.

Nejsem z oboru, ale chápu to tak, že každé představení má svůj videozáznam?
Ne. (smích)

Kde všechny záznamy divadelních představení tedy berete?
Část má Česká televize, část Divadelní ústav, některé záznamy mají sama divadla, některá se najdou v trezorech lidí, kteří mají například natáčecí firmu a pro svou radost a potěšení natáčí záznamy. I takoví lidé jsou a pánbůh za ně zaplať. Těch zdrojů je řada a pak už je to jen o vyřešení autorských práv.

Máte inspiraci ze zahraničí? Mají někde centralizovanou databázi záznamů?
Dvě největší služby, které mohu jmenovat, jsou DigitalTheatre.com v Británii nebo Broadway HD z Broadwaye. Zaměření i koncept mají trochu jiné, ale pro nás to jsou dvě nejbližší služby.

Vidíte nějakou podobnou možnost, i co se týče koncertů? Zajímalo by vás se takovým směrem zaměřit?
Řekl bych, že ano, ale aktuálně se tomu nevěnujeme, protože veškerý svůj čas věnujeme tomu, abychom udrželi v co nejlepší formě Dramox a abychom zlepšovali zákaznický zážitek. Chystáme mobilní, televizní aplikace, spoustu nového obsahu, dalších inscenací… Původně jsme měli začínat až před Vánocemi, ale aktuální situace nás nutila sprintovat, abychom to spustili co nejdřív. Už se nám ozvalo několik hudebníků, že by potenciálně měli zájem o to dát záznamy svých koncertů na Dramox. Jde to ale trochu proti konceptu, Dramox je divadelní platforma a zatím nemáme v plánu ji o koncerty rozšiřovat. Věřím ale, že by podobná platforma mohla existovat.

V nabídce máte činohry a loutková představení, ale nejsou tam například opery, balet. V čem se liší získávání jejich práv?
Máte tam hudbu, celý orchestr, musíte vyřešit noty. Opera se soustředí na hvězdy, sólisty, je to trochu složitější, je tam více subjektů. Ale chystáme jak balet, tak operu, a snažíme se získat i práva na muzikály. Některá autorská práva se řeší i rok a my před rokem ani nevěděli, že něco takového budeme stavět. Trvá to dlouho a obzvlášť zahraniční agentury jsou velmi paralyzované celou covidovou situací. Třeba Milana Kunderu jsme museli kontaktovat napřímo. Což se nakonec podařilo, ještě jednou děkuji agentuře Dilia za ochotu a za pomoc. Většina inscenací je taková, abychom byli schopni získat nebo zaplatit autorská práva.

Chcete mít pokrytá všechna česká divadla nebo i přebírat hry ze zahraničí. Kam byste se chtěli dostat?
Před nějakou velkou expanzí si musíme splnit domácí úkoly. To je, aby ten zážitek pro zákazníka byl co nejkvalitnější? Ještě před pár dny na tiskové konferenci jsme říkali, že ke konci příštího roku budeme expandovat do zahraničí. Vypadá to, že to bude mnohem rychlejší. Protože ten hlad po podobné službě je všude velmi podobný. Je to něco, co bychom rádi ověřili, uvidíme, jestli na to budeme mít kapacitu, čas a jestli to půjde. Ale expanze do dalších zemí se nabízí.

Je zájem větší, než jste čekali? Stran divadel i předplatitelů?
Špatně se říká nějaké číslo. Lidé si mohou službu na sedm dní vyzkoušet zdarma, ještě tedy nevíme, kolik máme opravdu předplatitelů. Ale zájem je větší, než jsme čekali. Příjemně nás to překvapilo a jsme rádi, že díky tomu budeme moci věnovat českému divadelnímu umění více peněz. Lidé už strávili poměrně velké množství času s českým divadlem, což mi dělá velkou radost.

Info

Dramox
web projektu

foto © Dramox

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace