prof. Neutrino | Články / Reporty | 12.03.2023
Vskutku spektakulární audiovizuální show předvedla dvojice umělců, mexický skladatel elektronické hudby Fernando Corona aka Murcof a španělský vizuální mág Sergi Palau při zahájení 10. ročníku multimediálního festivalu Spectaculare. Jejich téměř mysticky laděná performance byla umocněná sakrálním geniem loci pražského Kostela u Salvátora. Čistě technicky neměli s sebou Murcof s Palauem žádné sofistikované nádobíčko, v podstatě jen laptopy a mix. Nešlo však o ně, ale o celkovou mysteriózní atmosféru. Zvukově se koncert nesl ve vibracích experimentální elektroniky na rozhraní deep ambientu, posttechna a filmové hudby.
Na zadní stěně chrámu se ve vertikálním plánu střídaly detailní kaleidoskopické náhledy nahých lidských těl, jež se rozpadala na elementání částice. Vzájemně propletená těla jako symbol vyjádření svobody, ale i omezenosti. Vizualizace kvantové teorie o efemérní povaze složení hmoty a iluzornosti lidského bytí, kde každý jedinec je jen zrnko písku v hlubokém temném vesmíru na horizontu událostí. Opulentní performance jako by měla poukázat na univerzální lidský úděl - každý/á z nás je sice svébytná entita, přesto jsme součástí kosmického celku, který se neustále rozpadá a znovuseskupuje v nových transpozicích. Makrokosmos i mikrokrokosmos ve fluidním procesu směřující k finální entropii.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Možná že vystoupení mohl ještě umocnit éterický vokál nebo taneční choreo, protože dvojice civilních laptopistů v centru chrámu není bůhvíjak působivá. Ovšem byl to mocný zážitek, který „kazil“ jen pozdní příjezd vlaku kvůli nehodě v kolejišti. To by mohlo být doplňující poselství: smrt a entropie jsou tu stále s námi.
Spectaculare: Murcof (mx) + VJ Sergi Palau (es)
10. 3. 2023 Kostel U Salvátora, Praha
foto © Romana Kovacs
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.