prof. Neutrino | Články / Reporty | 12.03.2023
Vskutku spektakulární audiovizuální show předvedla dvojice umělců, mexický skladatel elektronické hudby Fernando Corona aka Murcof a španělský vizuální mág Sergi Palau při zahájení 10. ročníku multimediálního festivalu Spectaculare. Jejich téměř mysticky laděná performance byla umocněná sakrálním geniem loci pražského Kostela u Salvátora. Čistě technicky neměli s sebou Murcof s Palauem žádné sofistikované nádobíčko, v podstatě jen laptopy a mix. Nešlo však o ně, ale o celkovou mysteriózní atmosféru. Zvukově se koncert nesl ve vibracích experimentální elektroniky na rozhraní deep ambientu, posttechna a filmové hudby.
Na zadní stěně chrámu se ve vertikálním plánu střídaly detailní kaleidoskopické náhledy nahých lidských těl, jež se rozpadala na elementání částice. Vzájemně propletená těla jako symbol vyjádření svobody, ale i omezenosti. Vizualizace kvantové teorie o efemérní povaze složení hmoty a iluzornosti lidského bytí, kde každý jedinec je jen zrnko písku v hlubokém temném vesmíru na horizontu událostí. Opulentní performance jako by měla poukázat na univerzální lidský úděl - každý/á z nás je sice svébytná entita, přesto jsme součástí kosmického celku, který se neustále rozpadá a znovuseskupuje v nových transpozicích. Makrokosmos i mikrokrokosmos ve fluidním procesu směřující k finální entropii.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Možná že vystoupení mohl ještě umocnit éterický vokál nebo taneční choreo, protože dvojice civilních laptopistů v centru chrámu není bůhvíjak působivá. Ovšem byl to mocný zážitek, který „kazil“ jen pozdní příjezd vlaku kvůli nehodě v kolejišti. To by mohlo být doplňující poselství: smrt a entropie jsou tu stále s námi.
Spectaculare: Murcof (mx) + VJ Sergi Palau (es)
10. 3. 2023 Kostel U Salvátora, Praha
foto © Romana Kovacs
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.