Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 26.07.2022
Může být francouzská Gojira nová Metallica nebo Rammstein, celosvětový metalový fenomén, instituce, jež vyprodává obří stadiony? Čas ukáže. Už teď je ale jisté, že našlápnuto mají. Rostou. S každým dalším turné, s každým dalším albem. Před dvanácti lety hráli na Brutal Assaultu za světla, v roce 2018 už v pozici headlinera zastavili dění v celém festivalovém areálu. V roce 2017 v pražském Lucerna Music Baru, letos téměř vyprodali Forum Karlín.
S loňskou deskou Fortitude utvrdili pozici jedné z nejvýraznějších metalových formací 21. století. Zvukově originální a okamžitě rozpoznatelní, textově tak akorát apelativní a aktuální, zároveň civilní, bez metalových klišé a přístupní širokému publiku. Žádný extrém, nicméně i tak hutní a nekompromisní.
Tohle všechno platilo i o pražském koncertě, který otevřela dvojice Employed to Serve a Alien Weaponry. Ti první přivezli spíše nevýrazný metalcore vedený akční frontwoman, ti druzí jsou moderní Sepulturou. Podobně groovy, podobně hrdí na své kořeny. A jejich energie svedla rozproudit docela slušný moshpit. Viděl jsem je na posledním předpandemickém Brutal Assaultu a byl to velký zážitek. Za necelé tři roky působí kapela sebejistěji, opravdověji. Nový basák přinesl čerstvou energii, poslední kus skládačky. Tady roste další velké jméno.
Přestavba pódia proběhla ve tmě. Forum Karlín se nerozsvítilo, o to více vynikly symboly promítané na bílé plátno zakrývající pódium. Bylo to neobvyklé a magické. Korzování k barům se konalo jen sporadicky, většina očí zůstala připoutána na měnící se, přibývající a ubývající obrazce. S pádem opony a razantním otvírákem Born for One Thing se atmosféra změnila, přesto onen přemýšlivý aspekt zůstal. Gojira neapeluje, Joe Duplantier z pódia nekáže. Nechává mluvit hudbu i témata v textech – environmentalismus, temná zákoutí lidských duší, duchovno: Gojira má své publikum přemýšlivé, takové, které se nechává strhnout strojovými riffy (Backbone) i sborovým zpěvem v The Chant.
Gojira v Praze servírovali průřez diskografií s důrazem na aktuální album, z něhož zaznělo sedm kousků. Jednoduchá scénografie – formace pracovala s místy značně epileptickými světly a příležitostnými paromety a jednoduchou projekcí vycházející z animovaného klipu k Another World - bohatě poutala oko a zároveň neodváděla pozornost od hudby. Škoda jen, že si kapela nepohlídala zvuk. Místy byl přebasovaný a zbytečně se v něm topil jak klíčový vokál, tak nosné detaily, které na albech tak skvěle fungují. A navzdory masivním basům hudbě scházel tlak. Metal, kruci. Forum Karlín i fanoušci to vydrží.
Přesto nešlo z koncertu odcházet bez pocitu nadšení, za což mohla zejména výborná atmosféra. Gojira má v sobě jedinečné mojo, které uhrane.
Gojira (fr) + Alien Weaponry (nz) + Employed To Serve (uk)
25. 7. 2022, Forum Karlín, Praha
foto © Romana Kovácsová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.