Články / Reporty

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková | Články / Reporty | 21.04.2024

To, že lze očekávat kvalitu a jedinečný zážitek, je při návštěvě akcí pořádaných Heartnoize už nepsaným pravidlem. Nejen z útržků rozhovorů, které bylo možné zaslechnout po jejich skončení, je ale jasné, že oba víkendové večery byly něčím, co očekávání zcela předčilo. Už dřívější spolupráce Atria a Heartnoize přinesla řadu vydařených hudebních událostí, vzpomeňme Širom, Claire Rousay a další. Barokní prostor bývalého kostela rozhodně nesluší každému, při šťastné volbě umělců má ale tendenci hudbě přidat cosi ze svého kouzla a doplnit ji o další rozměr.

Koncert švédsko-íránské klavíristky Shidy Shahabi, která svou tvorbu představila v kompozici pro klavír, cello a syntezátory, publikum skrze hypnotizující minimalistické linky připoutal k sedačkám a konejšivými harmoniemi jako by hovořil ke každému zvlášť. Autorčina hudební cesta, jejíž kořeny se nachází jak v perském popu a klasice, jimiž byla obklopena v dětství, tak v žánrech jako punk a grunge, které plnily její dospívání, postupně vyeskalovala ve vlastní tvorbu, která se nejvíce blíží dronu a ambientu. Pražské vystoupení bylo jednou ze zastávek evropského turné k nejnovější desce Living Circle (2023), jež se, v kontrastu s předchozí Homes (2018), vyznačuje především pomalými, méně zdobnými klavírními party a celkovou orientací na hlubší a expanzivnější sféry zvuku.

Je skoro s podivem, že skladby, jež zazněly (průřez autorčinou starší i novější tvorbou a vybranými kusy filmové hudby), Shida nekomponovala prostoru přímo na míru – zvukové plochy evokující pocit, že stojíme uprostřed velkoměsta, a přesto jeho hluk slyšíme zpomaleně a v útlumu, svou povahou dokonale vystihly to, co je pro mnohé ztělesněno právě žižkovským Atriem. Hudba s místem vytvořily symbiózu a působily dojmem, jako by si vzájemně vzdávaly díky.


fotogalerii z koncertu Shidy Shahabi najdete tady

Po intenzivním zážitku visela ve vzduchu otázka, zda lze nastavenou laťku udržet i následující večer. Vystoupit měli švédsko-dánští BITOI, o nichž bylo doposud možné slyšet zejména ve spojitosti s koncertní premiérou na loňském festivalu Intonal, následným úspěchem na Le Guess Who a EP -O-, jímž debutovali na podzim. O novém projektu skladatele a producenta Cassia Lamberta jinak zatím nebylo, kromě všeříkajícího akronymu Bass Is The Original Instrument a informace, že inspiraci čerpá v ptačím zpěvu, mnoho známo. Tři mikrofony, židle, baskytara a rozmanitý pedalboard, které čekaly v červeném přítmí předkoncertního šumu, vzbuzovaly zvědavost.

Už první takty ale byly ujištěním, že pocit, který přetrvával od předešlého večera, nebude utlumen, ale spíše umocněn. Baskytara, která nevystupovala s přehnanou dominancí, precizně volenými tóny, které tu a tam plnily spíše roli dronu, jindy přecházely do orientálně znějících riffů a místy se stávaly mocným elektronickým beatem, tvořila pozadí a základ pro harmonicky se vrstvící trojhlasy. Vokalistky svou intonační i rytmickou přesností a dikcí připomínající např. Marinu Herlop měnily hudbu ve fyzický prožitek, jehož intenzita se prohlubovala s každou další změnou fráze. Zpěv, jehož textová i melodická složka jsou inspirovány právě zvuky ptáků, za občasného doplnění perkusemi či ptačím pískotem ladně přecházel mezi libozvučnými tklivými nápěvy a znepokojivým halekáním. Jako celek fungovali BITOI mimořádně mocně. „Já jsem půlku koncertu měla pocit, že jsem někde mimo svoje tělo,“ šeptala vzrušeně jedna z návštěvnic při odchodu ze sálu.

Dojemná výměna čehosi z niter obou stran. Možná tak by se daly popsat dva výjimečné večery. Atrium nabídlo bezpečný a zároveň vznešený prostor a všichni přítomní skrze hudbu a její prožívání s vděkem přáli tomuto prostoru další krásné roky existence.

Info

Shida Shahabi (se/ir) + BITOI (se/dk)
13. a 14. 4. 2024 Atrium Žižkov, Praha

foto © Adam Karaffa

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace