Ondřej Bezr | Články / Sloupky/Blogy | 18.08.2020
Přečetl jsem si tvůj příspěvek o Martinu Věchetovi, potažmo nadcházejícím festivalu TrutnOFF BrnoON. Není to bohužel nic jiného než – jak říkají o hodně mladší, než jsme my dva – normální hejt. Podle mého s nulovou výpovědní hodnotou a navíc na mnoha místech napadnutelný jednoznačným protiargumentem. Napsaný a zveřejněny navíc ve chvíli, kdy jej nelze považovat za nic jiného, než zlý pokus poškodit krátce před zahájením jednu z mála akcí, které se letos konají. Z tvé strany coby organizátora již proběhlého (a rád dodávám, že skvělého) Colour Meetingu, tedy člověka ze stejné branže, jako je ta Věchetova, to považuji za obzvlášť zavrženíhodné. Proto taky reaguji.
Nebudu tady unavovat tím, že bych polemizoval s každou tvou větou, i když by to šlo. Naplno se shodneme asi jen v tom, že i mně připadá dlouhá léta absurdní a bizarní indiánská stylizace všeho okolo festivalu. Na druhou stranu bych nechal na Martinu Věchetovi, jakou image sám pro sebe a pro svoji akci volí, není to ani moje, ani tvoje starost.
Mluvíš tady o údajně utajovaném sponzoringu minulých ročníků Zdeňkem Bakalou. Těch ročníků bylo ve skutečnosti jen pár, ty se tváříš, jako by Bakala sponzoroval celou historii festivalu. To prostě není pravda. A v oněch letech, kdy skutečně Věchetovi přispěl finanční částkou, bylo na plakátech i ve festivalové brožuře vždy uvedeno „Děkujeme Zdeňkovi“. Což je, uznávám, věchetovsky bizarní uvedení sponzora, ale rozhodně nejde o utajování. Ostatně všichni o tom tehdy věděli, a kdyby se na to nějaký novinář zeptal, určitě by tento sponzoring Věchet nezatloukal. V téhle souvislosti je třeba dodat ještě jednu věc: o Bakalovi píšeš se zjevným despektem, formuluješ svůj pohled tak, že se Věchet zahazuje s někým nemravným (označení „uhlobaron Bakala“ je přesně nahrávka nejnižším lidským pudům). Já tu nejsem od toho, abych pana Bakalu soudil nebo hájil, jen by mě docela zajímalo, jestli podobně skrz prsty koukáš třeba i na časopis Respekt nebo Knihovnu Václava Havla, které by bez jeho peněz nejspíš neexistovaly.
Většina tvého příspěvku se týká nízkých honorářů pro kapely. V tom máš asi pravdu, nicméně moje otázka zní: nutí někdo ony kapely, aby se tolik „ponižovaly“ hraním za honoráře, které jim je Věchet schopen (či ochoten) zaplatit? Není pro někoho třeba jen čest anebo pouhopouhá radost na takové akci hrát a potkat se tam se známými? Kdyby byly okolnosti koncertování na Věchetově festivalu tak tragické, jak se snažíš čtenáři podsunout, copak by o hraní na něm byl takový zájem, že ten festival existuje už tři desítky let? Je přece volba každého umělce, jestli přijme nabízené podmínky, nebo nepřijme, nestav je do situace nesvéprávných ovcí.
Rozumím tomu, z čeho tvoje hořkost vychází: před pár lety jsem byl čirou souhrou náhod osobně přítomen vyjednávání tebe coby manažera skupiny Terne Čhave s Martinem Věchetem ohledně honoráře. Dost jsi na něj křičel, možná i oprávněně, nevím, možná nedodržel nebo nechtěl dodržet smlouvu. To rozhodně neobhajuji. Co mi ale nejde na rozum, je v této souvislosti pohled na letošní festivalový plakát, na kterém je kapela Terne Čhave opět uvedena. Nevím, jestli ji stále zastupuješ, nebo ne, ale i sami muzikanti si jistě na tuhle událost z nedávné minulosti pamatují. Proč tedy hrají na akci člověka, který je chtěl – údajně – oškubat? Jsou tak nepoučitelní? Zapomnětliví? Splachovací? Nechápu to.
Martin Věchet má nepochybně spoustu, řekněme, nestandardních vlastností, se kterými lze polemizovat. Hodně takových rysů má i jeho festival. Jiné rysy všechno negativní vyvažují, alespoň v mých očích. A proto se i letos o nadcházejícím víkendu na Věchetův festival do Brna chystám a těším.
Autor textu je hudební publicista a příležitostný hudebník, který na festivalu v Trutnově několikrát koncertoval.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.