Články / Reporty

Nothing Works (Declan McKenna)

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská | Články / Reporty | 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu. Setlist postavil na novém materiálu z alba What Happened to the Beach?, neopomněl ani pár starších kousků své prozatím sedmileté kariéry. Velký sál a velký zvuk McKennově osobité hudbě trochu ubraly, nicméně publikum plné teenagerů a zástupců generace Z, ke které se sám otevřeně hlásí, na to nijak nehledělo a koncert si viditelně užívalo.

McKenna večírek odpálil chytlavou aktuální popovou skladbou Sympathy. Fanoušci, v mnoha případech oblečení podobně jako hvězda večera do pohodlných outfitů čerpajících z módy 90. let, se do rytmů šestičlenné kapely dostávaly postupně. Už po pár písničkách tak koncert připomínal pořádnou party se songy jako The Key to Life on Earth z alba Zeros (2020), Isombard z What Do You Think About The Car? (2017) i stále čerstvým rytmickým hitem Nothing Works.

Na koncertu příjemně vyčnívaly změny v rytmu, hlasitosti, nástrojích: hlasové improvizace ve WOBBLE., McKennova výrazná kytara následující zpěv v Mulholland’s Dinner and Wine, klidný začátek I Write the News s různými zkresleními kytary na konci veršů, atmosférický závěr Mezzanine, komorní závěrečná It’s an Act se zpěvákem u klavíru… Zdá se toho dost, byly to ale spíš jen střípky v mase zvuku, ve které se jinak zajímavá hudba ztrácela.

Šest muzikantů na pódiu se snažilo. Sólová kytaristka suverénně hrála riffy, sóla a neostýchala se vyměnit elektriku za akustiku ani přidat vokály, bohužel utlumené hlasitostí kytar, s neustále vážným výrazem. Bubeník dával do koncertu veškeré nasazení, perkusista si hrál i se samplerem, klávesák občas vytáhnul příčnou flétnu, jejíž zvuk se v hlasité produkci ztrácel, basák si užíval kontakt s frontmanem. McKenna komunikuje nejraději hudbou, slova zredukoval na formální věty, zato se nebál občas přiskočit až k první řadě nadšených fanynek.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Největší ovace vzbudil McKennův angažovaný hit Brazil, při kterém většina sálu nezapomněla vytáhnout mobily. Tancování a jásání mladých posluchaček, a v menší míře i posluchačů, působilo přirozeně, stejně jako projev hudebníků. Zavalen zvuky, zvonovými kalhotami, volnými košilemi a teniskami ale návštěvník koncertu marně hledal něco víc, něco, co by páteční zážitek učinilo výjimečným.

McKenna o novém albu mluví jako o feel good, takže cítit se fajn snad stačí a větší přesah není nutno hledat. Anebo možná stačí pustit si desku doma nebo do sluchátek, pokud chcete, aby hudební nápady a zpěv vynikly lépe.

Info

Declan McKenna (uk) + Soft Launch (uk)
27. 4. 2024 SaSaZu, Praha

foto © Katarzyna Wolf

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace