redakce | Zprávy | 15.05.2021
Ostravské centrum nové hudby připravuje další ze série koncertů situovaných do originálních prostor pražského Centra pro současné umění DOX. Po dvou úspěšných koncertech věnovaným dílům jednoho skladatele – Mortona Feldmana v roce 2018 a o rok později Iannise Xenakise – bude v pořadí třetí večer zaměřen na proces zásadních změn hudebního projevu v dílech Johna Cage, La Monte Younga, Petra Kotíka a členů hnutí Fluxus: Yoshiho Wady a Benjamina Pattersona.
Když Arnold Schönberg řekl v roce 1934 svému žákovi Johnu Cageovi, že jeho problém s tradičním pojetím kompozice mu bude stát v cestě jako zeď, tehdy 22letý Cage odpověděl: „Dobrá, pak tedy budu do té zdi celý život bušit hlavou.“ Jeho Koncert pro klavír a orchestr z let 1957–1958 je postavený na naprosto netradičním vztahu sólisty a orchestru. Není zde motivická nebo tematická práce, neexistuje partitura, dílo je kolekcí jednotlivých partů, které jsou hrány nezávisle na sobě, a není zde ani prostor pro předvedení virtuozity sólisty, kterým v tomto případě bude světoznámý klavírista Ivo Kahánek. La Monte Young pracuje s maximálně zredukovaným hudebním materiálem. Jeho dnes legendární Composition 1960 #7 ovlivnila hudební scénu šedesátých let včetně Cage a jeho následovníků. La Monte tehdy položil základní kameny minimalismu.
Podobně jak tomu bylo u Johna Cage, i kompozice Petra Kotíka se vyhýbají tradiční harmonii a formě. Od počátků 60. let přistupuje ke kompozici novým způsobem ve smyslu konceptu hudby a času. V roce 1964 započala mezi ním a Johnem Cagem úzká spolupráce, o pět let později po svém příjezdu do USA začal Petr Kotík spolupracovat také s La Monte Youngem a Benem Pattersonem. Už počátkem 70. let komponoval metodou – pulsující tempo/čas bez určení začátku nebo konce – kterou v roce 2004 rovněž uplatnil ve skladbě The Plains at Gordium. Vedle šesti perkusionistů Ostravské bandy se představí sopranistka Irena Troupová. Benjamin Patterson a Yoshi Wada jsou dva významní představitelé hnutí Fluxus, které bylo založeno na demonstrativním odmítnutí tradičního pojetí umělecké tvorby. Jejich snahy o rozbití přetrvávajících norem se projevily nejen v hudbě. Jedním z impulsů pro vznik hnutí Fluxus byly přednášky Johna Cage na newyorské The New School v letech 1958–59. Kompozice/happeningy Pattersona a Wady otevřou i uzavřou celý koncert.
Vzhledem k současným epidemiologickým opatřením se koncert uskuteční online. Live stream bude dostupný na YouTube, Facebooku a Instagramu Ostravského centra nové hudby. V případě změn ohledně možné účasti publika uvítáme v sále DOX+ s velkou radostí i návštěvníky tohoto koncertu.
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.
redakce 23.11.2024
Podpora hudebního sektoru proběhne v tematických okruzích hudební export, prostory pro živou hudbu a digitální oběh a zapojení publika.
redakce 22.11.2024
Desku propojuje tématická linka vyhlížení nějakého bodu zlomu, který už přece jistě musí nutně nastat - jak v lokálním, osobním, tak i celosvětovém měřítku.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.