Zprávy

Essential Changes aneb Zásadní proměny hudebního projevu živě z DOX+

Essential Changes aneb Zásadní proměny hudebního projevu živě z DOX+

redakce | Zprávy | 15.05.2021

Ostravské centrum nové hudby připravuje další ze série koncertů situovaných do originálních prostor pražského Centra pro současné umění DOX. Po dvou úspěšných koncertech věnovaným dílům jednoho skladatele – Mortona Feldmana v roce 2018 a o rok později Iannise Xenakise – bude v pořadí třetí večer zaměřen na proces zásadních změn hudebního projevu v dílech Johna Cage, La Monte Younga, Petra Kotíka a členů hnutí Fluxus: Yoshiho Wady a Benjamina Pattersona.

Když Arnold Schönberg řekl v roce 1934 svému žákovi Johnu Cageovi, že jeho problém s tradičním pojetím kompozice mu bude stát v cestě jako zeď, tehdy 22letý Cage odpověděl: „Dobrá, pak tedy budu do té zdi celý život bušit hlavou.“ Jeho Koncert pro klavír a orchestr z let 1957–1958 je postavený na naprosto netradičním vztahu sólisty a orchestru. Není zde motivická nebo tematická práce, neexistuje partitura, dílo je kolekcí jednotlivých partů, které jsou hrány nezávisle na sobě, a není zde ani prostor pro předvedení virtuozity sólisty, kterým v tomto případě bude světoznámý klavírista Ivo Kahánek. La Monte Young pracuje s maximálně zredukovaným hudebním materiálem. Jeho dnes legendární Composition 1960 #7 ovlivnila hudební scénu šedesátých let včetně Cage a jeho následovníků. La Monte tehdy položil základní kameny minimalismu.

Podobně jak tomu bylo u Johna Cage, i kompozice Petra Kotíka se vyhýbají tradiční harmonii a formě. Od počátků 60. let přistupuje ke kompozici novým způsobem ve smyslu konceptu hudby a času. V roce 1964 započala mezi ním a Johnem Cagem úzká spolupráce, o pět let později po svém příjezdu do USA začal Petr Kotík spolupracovat také s La Monte Youngem a Benem Pattersonem. Už počátkem 70. let komponoval metodou – pulsující tempo/čas bez určení začátku nebo konce – kterou v roce 2004 rovněž uplatnil ve skladbě The Plains at Gordium. Vedle šesti perkusionistů Ostravské bandy se představí sopranistka Irena Troupová. Benjamin Patterson a Yoshi Wada jsou dva významní představitelé hnutí Fluxus, které bylo založeno na demonstrativním odmítnutí tradičního pojetí umělecké tvorby. Jejich snahy o rozbití přetrvávajících norem se projevily nejen v hudbě. Jedním z impulsů pro vznik hnutí Fluxus byly přednášky Johna Cage na newyorské The New School v letech 1958–59. Kompozice/happeningy Pattersona a Wady otevřou i uzavřou celý koncert.

Vzhledem k současným epidemiologickým opatřením se koncert uskuteční online. Live stream bude dostupný na YouTube, Facebooku a Instagramu Ostravského centra nové hudby. V případě změn ohledně možné účasti publika uvítáme v sále DOX+ s velkou radostí i návštěvníky tohoto koncertu.

Info

Essential Changes
7. 6. 2021 19:30
Fb událost

foto © Paul Bergen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Rachot v únoru a březnu

redakce 23.01.2025

V projektu Me/Machine Jojo Mayer propojuje analogové bubnování s umělou inteligencí v improvizovaném duetu, kde stroj imituje člověka a člověk imituje stroj.

Na jaře první album Fetisheye

redakce 22.01.2025

První singl ze stejnojmenného devítiskladbového alba Fragile Open ztělesňuje estetiku celého alba a koncepci Fetisheye jako dua.

Acid Row a Redzed na tematickém mejdanu Black Sabbath

redakce 22.01.2025

Acid Row a Redzed s kapelou zahrají své typicky energické sety a naživo dojde premiérově na společné covery.

Jeden svět odhaluje vizuál, znělku i první filmy

redakce 22.01.2025

Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.

Full Moon #165 na Spotify

redakce 21.01.2025

Charli xcx, Sophie, Heartworms, Touché Amoré, Nina Kohout, Dvě slunce a spoustu dalších. V čísle i v playlistu k němu.

Moonburnt v Bike Jesus

redakce 21.01.2025

Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.

Poslední vlna CTM 2025

redakce 21.01.2025

Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.

„Budeme potřebovat víc kafe.“

Michal Pařízek 20.01.2025

Nevedl, jen naznačoval. Nevysvětloval, ukazoval možnosti. Svět bez něj bude bezesporu smutnější místo, bylo by mnohem snazší vědět, že tam někde je.

Punctum prostoupí švankmajerovská anarchie Bégayer

redakce 20.01.2025

Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.

Madball v rámci Rebellion Tour

redakce 20.01.2025

Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace